– Det är ett steg i rätt riktning, men kommer inte att räcka i framtiden med tanke på ökande trafikmängder i och med utbyggnaden av Mälarbaden, säger Ivan Andic som är trafikplanerare på stadsbyggnadsförvaltningen.
Dåvarande Vägverket pekade 2004 ut Hammarbykorset som en av de farligaste korsningarna i Mälardalen. Man konstaterade också att en rondell skulle vara den bästa lösningen på problemen. Kostnaden skulle i dag bli drygt 5 miljoner kronor.
Rondellplanerna har numera skrotats. Trafikverket, som har ansvaret för korsningen, anser att det blir för dyrt. I stället diskuteras en lösning med refuger och vänstersvängskörfält. Men när det kan bli aktuellt är osäkert.
I november förra året vände sig Eskilstuna kommun till länsstyrelsen med en framställan om sänkt hastighet förbi korset.
Enligt kommunens beräkningar passerar i genomsnitt cirka 3 500 fordon per vardagsdygn Hammarbykorset. Vid större på Sundbyholms travbana kan trafikmängden öka med upp till 2 500 fordon.
Länsstyrelsen har nu beslutat att sänka högsta tillåtna hastigheten från 80 till 60 kilometer i timmen på Sundbyholmsvägen 150 meter söder och norr om Hammarbykorset.