Nya busskörfält byggs i centrala Eskilstuna

Ett nytt busskörfält ska byggas på Nygatan och Kyrkogatan i centrala Eskilstuna. Planer finns också att på sikt bygga busskörfält över Nybron och på Hamngatan.

Eskilstuna2016-12-08 04:31

I takt med att Eskilstunas befolkning växer ökar också trafiken. De centrala delarna är särskilt hårt belastade. Kommunens trafik- och miljömål pekar i en tydlig riktning mot att fler ska förmås att ställa bilen och i stället ta bussen eller cykla. Men för att bussen ska bli ett mer attraktivt och effektivt alternativ måste framkomligheten förbättras. Som ett led i det arbetet har ett separat busskörfält byggts på Västergatan mellan Idunplan och Gränsgatan.

För att ytterliga underlätta för bussarna har beslut nu fattats om nya busskörfält. Det handlar om en sträcka längs en del av Nygatan och Kyrkogatan (se grafik) som ska byggas 2018.

– Tanken är att ge bussen ett eget körfält på Nygatan fram till Kyrkogatan där bussen även ges prioritet för att svänga vänster i korsningen. Sedan fortsätter busskörfältet på Kyrkogatan fram till Kungsgatan, säger Johan Örn, trafikplanerare på stadsbyggnadsförvaltningen.

Sannolikt bygger man inte busskörfält i båda riktningarna.

– Vi ska undersöka möjligheterna men jag tror inte det är genomförbart i andra riktningen. Det är inte heller där behovet finns.

Övrig trafik bedöms inte påverkas nämnvärt när bussfältet tas i bruk enligt Johan Örn.

– Nej, vi räknar inte med några jättefördröjningar för bilisterna i och med detta.

Eskilstuna kommun har ansökt och beviljats medel till ombyggnaden genom så kallade stadsmiljöavtal som syftar till att skapa hållbara stadsmiljöer. Statliga Trafikverket kommer att stå för hälften av totalkostnaden på åtta miljoner kronor.

Framtida planer finns också på att bygga ett sammanhängande busskörfält från Kyrkogatan till de befintliga busskörfälten på Västergatan.

– Vi ser det som ett framtida behov för att öka busstrafikens konkurrenskraft, säger Johan Örn.

Kompletterande studier och analyser ska göras innan ett beslut kan fattas. Och även på denna sträcka kan det handla om busskörfält i endast en riktning.

– Vissa delar kanske man kan tänka sig två riktningar och bussarna skulle ju vinna på detta. Men vi måste också ta hänsyn till gång- och cykelbanor liksom å-rummet vid Hamngatan som är känsligt. Vi får inte bygga bort möjligheten för människor att vistas där. På Nybron däremot skulle två busskörfält få plats rent tekniskt, säger Johan Örn.

Vilka konsekvenser det befintliga busskörfältet på Västergatan haft gällande bussarnas tidsvinster håller på att utvärderas.

– Det är inte sammanställt än men Transdev, som kör bussarna, är positiva och nöjda med åtgärden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om