Nya tågjobb skapas på Green Cargo i Eskilstuna

Under måndagen lämnade 25 lok Eskilstuna. De ingår i en storaffär mellan Green Cargo och Nordic Re-Finance. Samtidigt står det klart att nya tågjobb är på gång till orten.

Foto: Fotograf saknas!

Eskilstuna2015-06-15 20:25

De nya jobben, så många som 15 till antalet, skapas på Green Cargos verkstad i Eskilstuna. Verkstadschefen Stefan Gustafsson har nyligen fått klartecken att anställa.

– Ett par av dem är för att ersätta pensionsavgångar, men det handlar även om att utöka verksamheten, berättar han.

Beskedet om nya jobb är förstås positivt, särskilt då företagets verksamhet i Eskilstuna genomgått något som närmast kan beskrivas som ett stålbad det senaste året. Verkstadens hela framtid var under utredning, men beskedet blev positivt. Den fick bli kvar i Eskilstuna. Däremot varslades 37 lokförare om uppsägning för drygt ett år sedan, vilket förstås var ett hårt slag.

Så många hamnade dock inte i arbetslöshet när allt kom omkring, utan nerdragningarna kunde lösas på andra vis än genom uppsägning. Dels genom pensionsavgångar, dels genom att en del lokförare började jobba för Green Cargo i Hallsberg i stället. Ytterligare andra för SJ.

Totalt arbetar omkring 45 personer för Green Cargo i Eskilstuna i dag.

Lokaffären mellan Green Cargo och Bankerydsbaserade Nordic Re-Finance har ingenting med de kommande nyanställningarna på verkstaden att göra, men sammanfaller i tid då den precis har blivit klar. Affären innebär att Nordic Re-Finance köper inte mindre än 40 lok av Green Cargo för en ännu okänd summa pengar. Företaget har specialiserat sig på uthyrning av spårfordon, och mer än dubblerar sin uthyrningsflotta.

– För oss är det en jättestor affär. Vi ökar vår lokpark rejält, till totalt 60 lok, berättar Nordic Re-Finance styrelseordförande Tor Hansen.

Nordic Re-Finance kunder finns på en rad olika ställen. Bland annat hyr man ut spårfordon till Norges motsvarighet till Trafikverket, och till Infranord i både Norge och Sverige.

För Green Cargos del är affären ett led i den pågående effektiviseringen, och tanken är att så få lok som möjligt ska stå stilla. De lok som nu säljs har i vissa fall stått avställda i över ett års tid, och har stått i Eskilstuna mest eftersom det finns gott om plats här.

De lok som lämnade Eskilstuna under måndagen, 25 stycken av de totalt 40 som ingår i affären, är inte i bästa skick. De har inte bara stått avställda länge, vissa av dem har dessutom vandaliserats av ungdomsgäng och andra går inte ens att starta. Loken transporterades därför i ett långt tåg, draget av ett fullt fungerande lok.

Att loken till viss del inte är driftdugliga är ingenting som oroar Nordic Re-Finance styrelseordförande Tor Hansen.

– Givetvis säljer de inte sina bästa lok till oss. Men vi kommer göra i ordning de här, och få dem i trafik igen, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om