Visserligen har man länge följt upp den här meningen med ett litet trött och slitet: Det kan inte gärna bli sämre nu.
Men ganska snart har verkligheten hunnit i kapp den som dristat sig till att hoppfult sia om framtiden.
Nu är det dock mycket som skiljer sig mot tidigare, och framför allt finns en förhoppning att någon på allvar är beredd att styra upp hela verksamheten.
I går var det obligatorisk utbildning på Munktellarenan i Eskilstuna och hit kom chefen för trafikavdelningen, Anna Bergfors Fall, med flera punkter värda att hålla i minnet.
Hon började med att understryka chaufförernas egen betydelse.
– Utan dig har vi ingen verksamhet alls, sa hon. I och för sig har vi andra avgörande delar också, som exempelvis kunderna.
Här finns det en rad tumregler som alla taxichaufförer bara måste kunna som ett rinnande vatten. En hel del självklara saker som att hämta och lämna kunden punktligt när man ska, att föraren är drogfri, att man kör fordonet trafiksäkert och lagenligt, att det i och kring taxibilarna gäller rökfritt och att man inte ägnar en del av bilfärden åt att samtala i en mobiltelefon.
Ingen sa emot. Inte heller mot den punkten som omfattade vikten av att läsa hela körordern.
En punkt som däremot mötte ett visst motstånd var detta att lämna en resenär efter hand-i-hand-principen.
– Den kan kosta oss en hel del onödig försening, invände ett par.
Anna Bergfors Fall höll på regeln, men menar att allt som kan medföra försämringar för chaufförerna kanske kan åtgärdas, men då krävs att man skriver och berättar vad som kan eller måste förändras.
– Kommunicera alla de saker som ni vill ha åtgärdade. Först då finns en chans att vi kan rätta till det hela. Om det går.
Alla fick formulera de viktigaste punkterna i ett gott bemötande och underströk betydelsen av ett gott bemötande, kanske till och med lämna bilen, gå runt den presentera sig, öppna bildörren.
– Lyhördhet och respekt, helt enkelt.
Att man nu törs andas en försiktig optimism bottnar i att flera chaufförer tror på den nye arbetsgivaren Trendtaxi.
– Jag tror att vi nu får chansen att få en chef som är både engagerad och närvarande, säger Anders Karlsson. Men också en som ställer högre krav på sina anställda.
– Vi får väl se om ett år nu vi får chansen att utvärdera det hela.