Pastaentreprenör i varumärkesstrid med McDonalds

Pastaentreprenören Marco Moretti i Eskilstuna har hamnat i konflikt med McDonalds som anser att han skadar snabbmatkedjans varumärke genom att använda ett liknande varumärke.

Foto:

Eskilstuna2014-03-20 05:30

Marco Moretti driver sedan ett drygt år tillbaka firman Marcos Kvalitetsmat som tillverkar italiensk pasta med svenska, närproducerade råvaror. Tillverkningen har skett i ett ombyggt rum i lägenheten i Stenby.

Ryktet har spridit sig och firman har redan fått några återförsäljare i Eskilstuna. En annan aktör som fått upp ögonen för pastaentreprenören i Stenby är världens största restaurangkedja McDonalds.

McDonalds intresse gäller dock inte den handgjorda pastan, utan firmans varumärke som bland annat innehåller bokstaven M, och som enligt McDonalds liknar kedjans varumärke.

– Som innehavare av ett väldigt välkänt varumärke måste man ingripa där man kommer fram till att det här ligger för nära. Det här kan uppfattas av allmänheten som att det är någon form av association till McDonalds. Det är skälet, inte att den stora jätten ger sig på den lilla, säger advokaten Thomas Lindqvist som företräder McDonalds.

McDonalds International Property Company med säte i Delaware i USA har vänt sig till svenska Patent- och registreringsverket, PRV, med ett yrkande om att upphäva Marco Morettis registrering av varumärket.

Enligt yrkandet är märket både förväxlingsbart med McDonalds, och Moretti kan dra otillbörlig fördel av att använda ett varumärke som liknar McDonalds. Snabbmatskedjan uppger att dess varumärke "M" är ett av världens mest välkända varumärken med ett värde på över 600 miljarder kronor.

Marco Moretti har bestridit McDonalds yrkande och uppger i sitt yttrande till PRV att han inte vill förknippas med McDonalds marknadsföring av "skräpmat".

Moretti menar att hans logotyp är ägnad att skapa känslan av ett soldränkt sädesfält som böljar för vinden, med första bokstaven i hans och firmans namn i förgrunden. Bokstavens utformning baseras på hans egen namnteckning. Märket föreställer även ett sädesax som vänder sig mot vinden.

PRV gör bedömningen att märkena har "en visuell likhet, en fonetisk likhet och en hög grad av begreppsmässig likhet".

PRV anser inte att varumärkena är så lika att de går att förväxla. Här har man bland annat vägt in att enbokstavsmärken har ett snävt skydd vid förväxlingsbedömningar.

PRV anser dock att det finns en associationsrisk, det vill säga att Morettis varumärke kan få kunderna att komma att tänka på McDonalds välkända varumärke. PRV finner därmed att han skulle kunna dra otillbörlig fördel av anseendet hos McDonalds genom att utnyttja det renommé som McDonalds byggt upp kring sitt varumärke.

Morettis varumärke kan enligt PRV också vara till skada för McDonalds varumärke genom att förekomsten av andra liknande märken riskerar att medföra att McDonalds varumärke inte längre omedelbart förknippas med kedjans varor.

PRV har därför beslutat att upphäva registreringen av Marco Morettis varumärke för alla varor det avser. McDonalds hoppas att entreprenören nu ska sluta använda den omstridda logotypen.

– Vi får hoppas att han inte använder det. Det är en hypotetisk fråga vad McDonalds kommer att göra i det läget, säger McDonalds advokat Thomas Lindqvist.

Patent- och registreringsverkets beslut kan överklagas till Patentbesvärsrätten. Eskilstuna-Kuriren har sökt Marco Moretti för en kommentar utan att lyckas nå honom.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om