Pensionär i kläm med Sörmlandstrafikens resekort

79-årige Chen Shizhong blev lurad på sin reskassa när Sörmlandstrafiken gjorde fel.

Eskilstuna2016-08-04 07:30

Det var den 22 juli i år som Chen Shizhong åkte från hemmet i Fröslunda till Torshälla. Han steg på bussen vid halv elva tiden och tog den hemåt två timmar senare.

Om en återresa påbörjas inom tre timmar ska den vara gratis.

– Men chauffören sa att jag bara hade sex kronor kvar på kortet. Jag tvingades betala 26 kronor för att inte behöva gå tillbaka. Jag är vältränad och går varje dag men från Torshälla är det lite för långt, säger Chen Shizhong.

Förbryllad över händelsen vände han sig till Station 360 i Eskilstuna och förklarade missödet.

– De upptäckte att det blivit fel och jag fick pengar tillbaka. Men tänk om det är fler som råkat ut för det här att maskinen ljuger? säger Chen Shizhong.

Enligt Marcus Albertsson, arbetsledare på Sörmlandstrafikens kundbutik Station 360, är det ett sällsynt problem.

– Det handlar om att displayen där man kan läsa av sitt saldo är väldigt liten och ibland hinner inte resenärer med att se det. Då ber de om att få kolla saldot igen och sätter i kortet. Om de då inte varit tydliga till chauffören om att de bara ska se saldot kan det dras för en resa till.

Ska man som resenär vara orolig för att dubbeldebiteras?

– Nej, det har hänt enstaka tillfällen men om man råkar ut för det kan vi se om det dragits pengar två gånger på kort tid och då hjälper vi till att lösa det, säger Marcus Albertsson.

Under hösten kommer Sörmlandstrafiken att byta ut sina displayer mot större versioner och hoppas då att detta problem ska vara avhjälpt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om