Allt började i mÄndags förmiddag dÄ kvinnan Ät en bulle som hon inhandlat pÄ Coop Sveaplan i Eskilstuna. Bullen innehöll ett piller som hon bet sönder. Efter kontakt med tidningen lÀmnades bullen och pillret till Coop-butiken som skickade allt vidare till Bonjour.
â Vi har varit i kontakt med konsumenten som mĂ„r bra, sĂ€ger Pernilla Rydberg, kvalitetschef pĂ„ LantmĂ€nnen Unibake Sverige som Ă€ger Bonjour, och fortsĂ€tter:
â Vi har fĂ„tt pillret och har utvĂ€rderat det hĂ€r. Som det ser ut nu kan vi inte koppla det till vĂ„r process.
Pernilla Rydberg berÀttar att Bonjour har vÀldigt strikta krav nÀr det gÀller tillverkningen.
â Personalen fĂ„r inte ta med mat, dryck eller medicin in i bageriet. Vi har en vĂ€ldigt strikt policy pĂ„ det och strikta krav frĂ„n vĂ„ra kontrollmyndigheter. Vi har ocksĂ„ en extra certifiering för livsmedelssĂ€kerhet och kontrolleras genom den av en oberoende tredje part, förklarar Pernilla Rydberg.
Företaget har skickat pillret pÄ analys och sÀkrat att det inte Äterfinns i nÄgon annan produkt.
â Det hĂ€r analyseras nu och vi gör ordentliga utredningar nĂ€r nĂ„got sĂ„dant hĂ€r intrĂ€ffar. Just nu kan vi inte se nĂ„gon koppling till oss. Vi avvaktar och ser vad analysen av tabletten ger sĂ„ fĂ„r vi gĂ„ vidare efter det, avslutar Pernilla Rydberg.
Brödet formas pÄ ett bageri som tillhör Bonjour, dÀrefter packas det, fryses ned och skickas till Coops centrala lager. DÀrifrÄn skickas brödet fryst till butiker som bakar sitt eget bröd.