På en åker med hög gröda fick piloten till det ensitsiga segelflygplanet landa efter att inte lyckats ta sig tillbaka till Ekeby flygfält som låg 1,5 kilometer bort. Det var den 12 juli 2014 som den då 54-åriga piloten skulle ge sig ut med ett ensitsigt segelflygplan av typen ASW-27. Dagen innan hade han genomfört sin inflygning på den aktuella flygplanstypen.
Efter att ha bogserats upp på 800 meters höjd gick det inte riktigt som planerat och 13 minuter efter start var han åter på backen, oskadd. Piloten beskriver förhållandena som besvärliga då han inte lyckades finna någon bra termik med uppåtvindar.
Enligt den logg som finns i flygplanstypen har planets sjunkhastighet varit onormalt hög och haverikommissionen misstänker att höjdförlusten som ledde fram till olyckan sannolikt berodde på att piloten förväxlat klaffreglaget med luftbromsreglaget och således flugit med luftbromsen utfälld.
En annan bidragande orsak till incidenten anses vara pilotens ringa erfarenhet av klaffade segelflygplan, samt hans oförmåga att identifiera det onormala flygförhållande som de utfällda bromsarna medförde.