Läsåret 2017/2018 gjorde Eskilstunas kommunala skolor en stark framryckning med de högsta meritvärdena på fem år. När siffrorna för de elever som gick ut nian på våren 2019 presenterades vid en pressträff under onsdagen framgick att den positiva utvecklingen brutits. Det genomsnittliga meritvärdet backar från 216 till 212 medan andelen behöriga till gymnasiet sjunkit från 80,6 till 78,2 procent.
– Det har sjunkit och det är inte roligt. Men man ska inte dra för stora växlar på det. När det gäller gymnasiebehörighet motsvarar det cirka 20 elever, säger Hans Ringström, skolchef i Eskilstuna kommun.
En faktor som dock oroar honom är att skillnaderna mellan skolorna har ökat. En utveckling som är särskilt tydlig är att Årbyskolans resultat sjunkit kraftigt jämfört med året innan. Tendensen syns också i resultaten på Fröslundaskolans mellanstadium.
– Där har vi inte lyckats fullt ut, det står alldeles klart, och där kommer vi att lägga mycket energi framöver. För att kunna utjämna skillnaderna måste vi gå på djupet för att se vilka kompensatoriska insatser som behöver göras. Vi måste motverka effekterna av segregationen och det kan vi göra dels genom fördelningssystemet av pengar, dels genom att ge stöd i utvecklingsarbetet och undervisningen.
Men det finns också glädjande trender i sammanställningen. Hit hör det faktum att pojkarna i årskurs nio tagit ett rejält kliv framåt vad gäller behörighet till gymnasiet.
– På det området har pojkarna passerat flickorna och det är första gången det sker i Eskilstuna. Flickorna har fortfarande högre meritvärde men vi har lyckats få pojkarna att spurta det sista låsåret och förhoppningsvis kan vi skrota bilden av att det finns en antipluggkultur bland pojkarna. Samtidigt måste vi inrikta jämställdhetsarbetet mer mot flickorna, många av dem har ett dåligt mående, säger Hans Ringström.
Mona Kanaan (S), ordförande i grundskolenämnden, säger att det finns många utmaningar inom skolans område.
– Det som framför allt är oroväckande är hur olikvärdiga förhållandena är på olika skolor. Det måste vi göra allt för att bryta. Samtidigt får vi inte bli förlamade, vi måste titta framåt och jag är övertygad om att vi kan lösa många av problemen eftersom vi har en stark struktur i skolorganisationen.