Kholod Al-Behery har, tillsammans med sin fru och sin son, drivit kiosken vid Bellmansplan sedan 2007. När hans namn dök upp hos Kronofogden började det komma brev till kiosken. Företag efter företag hörde av sig. Arla, Swedish Match, GB, Axfood. Alla meddelade samma sak. Kholod al-Behery var inte längre lämplig att handla på faktura.
– De vill att vi säljer butiken och lever på socialbidrag. Jag vet inte vad vi ska göra, vi vill jobba och betala skatt. Vi är rädda om butiken men för varje år blir det sämre.
Sommaren 2011 fick Kholod Al-Behery ett brev från Radiotjänst. Brevet innehöll en räkning för tv-licens. Eftersom han varken hade dator, tv eller radio, ringde han till Radiotjänst och förklarade läget. Några veckor senare kom ett nytt brev, denna gång med en påminnelseavgift för den obetalda tv-licensen. Efter ytterligare ett telefonsamtal trodde han att problemet skulle vara löst. Sedan kom det ett brev från inkasso.
I december 2011 knackade Kronofogden på dörren. De meddelade att Kholod Al-Behery hade en skuld till Radiotjänst och att han nu befann sig i Kronofogdens register. Han ringde återigen till Radiotjänst, denna gång bad han dem att göra ett hembesök.
– Två killar kom hem till mig och tittade i alla rum. De hittade ingenting. Ingen tv, ingen radio, ingen dator.
Radiotjänst drog tillbaka sin fordran hos Kronofogden och därmed trodde Kholod Al-Behery att allt var i sin ordning. Han befann sig i Kronofogdens register i knappt två veckor. Men det är inte Kronofogden som ger betalningsanmärkningar. Det är kreditupplysningsföretagen, som bygger sina beslut på uppgifter från Kronofogden.
Kholod Al-Behery har begärt rättelse hos Kronofogden tre gånger. En begäran om året sedan 2012. Varje gång har han fått prata med en ny handläggare som inte varit insatt i hans ärende. Papper har kommit bort, mer bevis har krävts och så vidare.
Kholod Al-Behery har ringt, mailat och skrivit brev till Kronofogden för att förklara sin situation. Betalningsanmärkningen hindrar honom i hans företagande och bör tas bort. Han har sökt hjälp hos kommunens konsumentvägledare och kontaktat advokat. Efter snart tre år och över hundra telefonsamtal har fortfarande inget hänt. Han har ingen skuld hos Radiotjänst. Ingen skuld hos Kronofogden. Men betalningsanmärkningen hänger kvar.
– Jag är ledsen och arg hela tiden, vi vill inte tvingas stänga. Vi vill ha rättvisa men det finns ingen rättvisa i Sverige.
Hos Kronofogden finns det en anteckning från början av april i år. Där står det att en begäran om rättelse inkommit. Den måste nu behandlas men något svar om när det kan tänkas bli klart har Kholod Al-Behery inte fått.