Återigen väntas årets julhandel slå rekord. Det tror Handelns utredningsinstitut, HUI, som i en prognos anger att tillväxten i december blir 3,5 procent, vilket innebär en omsättning på 77,7 miljarder kronor.
Hushållen är enligt prognosen optimistiska och köpstarka trots viss turbulens på arbetsmarknaden och oro i omvärlden.
Det här märks inte minst hos Postnord. Under natten till tisdagen slog de paketrekord. För första gången passerade över en halv miljon paket genom deras paketterminaler under ett dygn.
Enligt Postnord är noteringen anmärkningsvärd framför allt mot bakgrund av att julhandeln i år är mer utspridd än tidigare.
Den främsta anledningen till att pakethögarna växer är den kraftigt ökande handeln på nätet. Svensk e-handel ökade med 15 procent under tredje kvartalet jämfört med motsvarande period föregående år enligt siffror från HUI.
Under årets julhandel beräknas svenskarna näthandla julklappar för 6,2 miljarder kronor, en ökning med 24 procent jämfört med förra året. Enligt Postnord är var tredje julklapp inköpt på nätet i år.
Med bara några dagar kvar till julafton är det full fart hos landets alla postombud. Att det blir allt fler paket att ta hand om kan Ica-handlaren Mats Klüft bekräfta. Hans butik vid Gillbergaplan har fungerat som postombud sedan 2003 och e-handelns tillväxt märks tydligt.
– Det är en markant skillnad mot tidigare. Det har ökat under flera år och toppen kommer nu i november och december, säger han.
När tidningen är på besök i butiken har ännu en leverans med paket kommit som måste tas om hand. Hanteringen kräver mycket utrymme och i förrådet där paketen staplas är det mycket trångt.
– Just nu måste vi pressa in grejerna och vi får knappt plats. Vi klarar det men det är jättetrångt och svårjobbat för oss. Till nästa år planerar vi att bygga ut här, säger han.
Att vara postombud är inte med automatik en lönsam affär för butiken. Visst generar det kunder till butiken men enligt Mats Klüft är effekten svår att mäta.
– Jag kan inte påstå att vi tjänar någonting på det. Vi är glada om det går runt. Det är mycket jobb och det kostar i timmar. Men vi ser det som en service åt kunderna.
En nackdel är att kunderna lätt blir irriterade när köerna växer, men just det problemet är svårt att göra någonting åt. Vid varje serviceställe finns bara en dator utställd som registrerar pakethanteringen.
– Tyvärr är det Postnords system som gör att det bromsar upp. Även om vi skulle vilja bemanna upp så spelar det ingen roll, det går inte snabbare för det.