S vill minimera bilköer i centrala Eskilstuna

Köer under rusningstid i Eskilstuna oroar kommunledningen.
— Vi är inte vana vid bilköer här i Eskilstuna, men de senaste tre–fyra åren har vi sett en förändring och det är oroande, säger Jimmy Jansson, kommunstyrelsens ordförande (S).

Eskilstuna2013-12-27 19:38

Framför allt är det någon timme på morgonen och på kvällen, när invånarna är på väg till och från sina arbeten, som framkomligheten kärvar. Även om köerna på intet vis går att jämföra med storstädernas problem är utvecklingen ett orosmoment.
Det är inte bara det att människor blir irriterade när trafiken står still, säger Jimmy Jansson.
Mer oroande är att det finns risk för att viktiga samhällsfunktioner som färdtjänst, ambulans och brandkår inte fungerar. Dessutom skapar det problem för näringslivet, till exempel hantverkare och budbilar, som är beroende av att kunna ta sig fram för sin verksamhet.
En del hävdar att problemen skapats av att gator byggts om och att antalet cirkulationsplatser ökat. Men det tillbakavisar Jimmy Jansson:
Cirkulationsplatserna snarare underlättar än försvårar framkomligheten. Förklaringen är i stället att Eskilstuna har ökat med 12 000 invånare och cirka 10 000 bilar på cirka tio år. Prognoserna pekar också på en fortsatt befolkningstillväxt.
Fler måste alltså dela på i princip samma gatunät som tidigare. Ån, järnvägen och den gamla kvartersstrukturen gör det svårt att få plats med nya vägar som skulle kunna svälja den ökande trafikmängden.
Men det betyder inte att kommunledningen accepterar situationen. Därför ska en åtgärdsplan tas fram.
Att bilen kommer att finnas kvar är bara att konstatera, säger Jimmy Jansson.
Ett första steg i åtgärdsplanen blir att tillsätta en framkomlighetspanel bestående av representanter från samtliga politiska partier, föreningar, som till exempel Motormännen och Rädda Barnen, handikapporganisationer och näringslivet.
Att det blir en tvärpolitisk grupp är viktigt för långsiktigheten, så att det inte blir tvära kast beroende på vilka partier som är i majoritet, säger Jimmy Jansson.
Redan nu finns idéer.
Ett förslag är att skapa ringleder, inte genom att bygga nytt utan genom att använda det befintliga vägnätet och leda trafiken genom bättre skyltning.
Billigare kollektivtrafik med tätare turer, kombinerat med utbyggt cykelvägnät och cykelparkeringar, är ett annat förslag.
Det kan få fler att använda andra färdmedel än bilen, menar Jimmy Jansson. Då skapas mer utrymme för de som ändå måste ta bilen för att de bor långt från stan där det kanske inte ens finns kollektivtrafik.
Jimmy Jansson öppnar också för infartsparkeringar. Som exempel nämner han Borsökna dit till exempel boende i Alberga, Lista och Gillberga kan pendla för att byta till buss som då ska gå med täta turer till centrala Eskilstuna.

Eskilstuna-Kuriren gick ut på stan och frågade: Är bilköer i Eskilstuna ett bekymmer?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om