Det Àr mycket att tÀnka pÄ nÀr man köper en begagnad bil och mycket kan ocksÄ gÄ snett. Det visar inte minst statistiken hos landets konsumentvÀgledare. Ett av de vanligaste klagomÄlen under förra Äret rörde just begagnade bilar och sÄ har det sett ut över tid.
â Tillsammans med hantverkartjĂ€nster sĂ„ har köp av begagnade bilar legat i topp under vĂ€ldigt mĂ„nga Ă„r. Det har varit sĂ„ sedan jag började 2001, sĂ€ger Christine Fransholm, konsumentvĂ€gledare pĂ„ Eskilstuna kommun.
I just Eskilstuna sÀljs det mÄnga begagnade bilar.
â Eskilstuna har vĂ€ldigt mĂ„nga företag som sĂ€ljer begagnade bilar, det Ă€r ett litet Mecka. Om jag trĂ€ffar kollegor ute i landet sĂ„ kĂ€nner de till Eskilstuna och har konsumenter som handlar hĂ€r ocksĂ„, sĂ€ger Christine Fransholm.
Det Àr uppenbarligen svÄrt för konsumenterna att navigera pÄ begagnatmarknaden och Christine Fransholm tycker egentligen inte att det Àr sÄ mÀrkligt.
â Det Ă€r nĂ„got du vanligtvis gör vĂ€ldigt sĂ€llan och dĂ€rmed blir du inte expert eller rutinerad pĂ„ det, sĂ€ger hon.
Oavsett rutin eller kunskap finns det flera saker du kan tÀnka pÄ inför ett köp av en begagnad bil. Christine Fransholm tar upp sju punkter.
Kolla upp sÀljaren
Ta reda pÄ det du kan om företaget du tÀnker köpa bil av. Att det Àr en etablerad aktör med flera Är i branschen kan vara en kvalitetsstÀmpel. En annan bra sak Àr om företaget Àr anslutet till MRF, Motorbranschens riksförbund. DÄ ska en viss garanti finnas med beroende pÄ hur lÄngt bilen har gÄtt.
â Skulle du sedan hamna i en tvist med ett MRF-företag och mĂ„ste pröva Ă€rendet hos AllmĂ€nna reklamationsnĂ€mnden sĂ„ följer de ARN:s rekommendation. Det gör inte alltid alla andra bilhandlare.
Luras inte av garantier
Företagen kan inte svÀra sig fria frÄn ansvar bara för att de eller du har tecknat en garanti i samband med bilköpet. Vissa försÀkringbolag har mer generösa avtalsvillkor Àn andra och det krÀvs ofta en hel del för att fÄ ut försÀkringen vid ett eventuellt fel.
â Bilfirmorna sĂ€ljer ibland in de hĂ€r garantierna för att sjĂ€lva inte behöva ta ansvar nĂ€r konsumenten kommer tillbaka och ska klaga pĂ„ bilen. Det Ă€r jĂ€ttebra om du har en garanti, men det gör inte att företaget inte Ă€r ansvariga.
Konsumentköplagen gÀller
I mÄnga fall tror konsumenter att de inte har nÄgon rÀtt pÄ sin sida nÀr de köpt en begagnad bil och bilfirman sÀger att garantin gÄtt ut eller om man fÄr nej frÄn försÀkringbolaget. Men konsumentköpslagen gÀller.
â Konsumentköplagen Ă€ven gĂ€ller pĂ„ begagnade varor och dĂ€rmed ocksĂ„ pĂ„ begagnade bilar, det har inte alltid konsumenten och sĂ€ljare koll pĂ„. Den gĂ€ller i tre Ă„r för ursprungliga fel.
Bevisbördan ligger pÄ sÀljaren
Om du upptÀcker ett fel pÄ din bil och misstÀnker att det fanns dÀr vid köpet sÄ Àr det bilfirman som mÄste bevisa motsatsen. Sedan den 1 maj i Är gÀller den bevisbördan i tvÄ Är efter ett köp. Om du har köpt din bil innan den 1 maj Àr det dock sex mÄnader som gÀller.
â För att undkomma ansvar ska de kunna bevisa att felet har orsakats av köparen alternativt att det Ă€r ett fel som kan komma pĂ„ den typen av bil efter ett visst antal mil, Ă„lder och pris.
LÄt en utomstÄende titta pÄ bilen
Om bilfirman du köpt av menar att ett eventuellt fel Àr ett normalt slitage och du Àr osÀker bör du lÄta nÄgon annan ta en titt pÄ bilen.
â KĂ€nner man sig osĂ€ker tycker jag att man ska kolla med en annan verkstad eller liknande som kan ge en andra synpunkt.
Var noggrann, ha inte brÄttom
LÀs pÄ innan köpet, jÀmför pris och se vad som Àr rimligt för den bil du ska köpa. KrÀv att fÄ allting skriftligt och se till att det finns en varudeklaration dÀr man gÄr igenom bilens skick.
â Hos de mindre bilfirmorna fĂ„r man ofta ett handskrivet kvitto. Se till att du fĂ„r ett skriftligt avtal med allt ni kommit överens om, sĂ€ger.
StÀll krav pÄ kreditgivaren
Om du köper en bil pÄ kredit sÄ kan du stÀlla samma krav pÄ kreditgivaren som pÄ bilfirman enligt konsumentköplagen om det blir fel.
â Det har hĂ€nt att vi tagit kontakt med bilfirman som vĂ€grat hjĂ€lpa konsumenten. DĂ„ har vi vĂ€nt oss till kreditgivaren som gĂ„tt pĂ„ bilfirman och fĂ„tt dem att lösa situationen.
â Vi uppmuntrar inte till kreditköp, men i det hĂ€r fallet har det rĂ€ddat mĂ„nga.
Christine Fransholm uppmanar den osÀkre att ta kontakt med KonsumentvÀgledningen.