Enligt Skolinspektionen som har granskat SFI-undervisningen i 33 av landets kommuner, däribland Eskilstuna, finns brister i planering, genomförande och uppföljning. Anpassningen till individens behov behöver också förbättras.
SFI i Eskilstuna kritiseras på en rad punkter.
• Kommunen har inte bestämt hur många undervisningstimmar som ska gälla för varje kurs.
• Studerande måste göras mer delaktiga i planeringen och genomförandet av utbildningen. Dessutom behövs åtgärder för tydligare och mer genomtänkt individapassning.
• Kvalitetsarbetet behöver utvecklas. De studerandes resultat sammanställs, men de följs inte upp och utvärderas.
• Möjligheterna att kombinera SFI med andra studier, arbete eller praktik måste stärkas.
• Behovet av modersmålsstöd behöver kartläggas bland de studerande som arbetar med läs- och skrivinlärning. Vid behov ska stöd ges.
Trots bristerna visar Skolverkets statistik för läsåret 2008/2009 att SFI-verksamheten i Eskilstuna uppnår något bättre resultat än genomsnittet i landet.
Senast 30 maj ska kommunen redovisa vilka åtgärder som vidtas för att komma till rätta med bristerna.