Svaren vill juristen Kajsa Risto på Skolinspektionen ha på sitt skrivbord senast 10 januari och hon kräver att någon tjänsteman eller nämndordförande på barn- och utbildningsnämnden på Eskilstuna kommun svarar redigt och klart på varje enskild fråga. Och diskvalificerar omedelbart alla försök att som det heter "hänvisa till bilagor". Det är inte tillräckligt., slår Kajsa Risto fast.
Vad det hela handlar om är ett klagomål från föräldrar som ansökte om en förskoleplats för sitt barn 14 maj 2016.
Tre dagar senare taggades ärendet som pågående och att kommunens svar skulle komma inom loppet av tre månader.
Så långt allt frid och fröjd. Föräldrarna begärde att första skoldagen skulle äga rum måndagen 9 januari.
Men tre månader gick och inget svar anlände. Föräldrar ringde då till barn- och utbildningsförvaltningen, som svarade att man olyckligtvis låg lite efter med arbetet. Men återkom igen om en månad så har vi säkert besked då.
Föräldrarna avvaktade en månad och ringde sedan tillbaka på nytt och blir både nedslagna och stressade av att få svaret att situationen nu är än mer kaotisk på förvaltningen, man ligger än mer efter nu än en månad tidigare.
Sju månader efter det att man lämnat in sin ansökan - en månad före önskan skolstart - ringer föräldrarna igen och får nu svaret att man tyvärr kanske inte kan leverera ett besked över huvudet taget.
Bara två dagar efter det beskedet kommer dock ett brev på posten och föräldrarna gläds åt att man fått en plats. Visserligen inte på den förskola man hade hoppats på, men ändå på en som inte kräver en alltför lång omväg mellan hem och arbete för någon av föräldrarna.
Men stopp, vad hände med startdatumet? Föräldrarna hade begärt 9 januari och fick 8 februari och det var inget tryckfel, det var det datum man från förvaltningens sida kunde garantera.
Föräldrarna klagar nu hos skolinspektionen i Linköping och begär att man här granskar hela ärendet.
Det här är långt i från okej, menar båda föräldrarna som förväntar sig ekonomisk kompensation.