Den enes bröd, den andres död, brukar det heta. Riktigt så dramatiskt kanske inte Eskilstunabornas ändrade konsumtionsvanor kan beskrivas. Men faktum är att flera av stans lokala kvartersbutiker vittnar om en ökad försäljning under den rådande bojkotten mot de etablerade livsmedelskedjorna.
Av sex tillfrågade småbutiker i Eskilstuna centrum och Nyfors säger fem att försäljningen ökat under den gångna veckan.
– Vi har märkt att många nya kunder har hittat hit, särskilt kunder med svenskt ursprung. Annars har vi vanligtvis kunder med arabiskt ursprung, säger Wael Doma, som arbetar i butiken Babylon Livs på Drottninggatan.
Han fortsätter:
– De köper framförallt frukt och grönsaker. Våra andra livsmedel är mer specifika för de som vill laga arabisk mat.
Också Aram Mohammadi på Järntorgets Delikatess har märkt av en ökad kundtillströmning.
– Jag känner mina kunder och märker när det kommer nya. Speciellt i fredags och nu på helgen har vi märkt att nya, svenska kunder kommer. De tycker att de hittar roliga saker och tycker om våra priser.
– Jag uppskattar att priserna ökat med mer än tio procent, det beror på dag.
Så ni har blivit en vinnare på den här krisen?
– Jag hoppas att vi kommer att bli det, ja.
Aram Mohammadi har haft butiken mer än tio år säger att han försöker att hålla priserna låga. Både för att få nya kunder och för att locka nya.
– Vi jämför med andra och försöker hålla det billigt. Vi vill inte höja priserna.