Man börjar med Facebook, men på sikt kan det bli konton även i andra sociala medier.
Tanken är att räddningstjänsten ska bli mer tillgänglig, lättare kunna kommunicera med allmänheten och att allmänheten ska få veta mer om räddningstjänstens verksamhet.
– Man kommer att få läsa om vad räddningstjänsten gör och om annat som kan vara av intresse, så att allmänheten får se vad de får för sina skattepengar, säger Lisbet Skärstam, kommunikatör vid miljö- och räddningstjänstnämnden.
Men det blir inte ett nytt inlägg för varje uttryckning. I stället kan Eskilstunaborna få information om brandsäkerhet och om när räddningstjänsten ska ha övningar.
– Man kan också ha en dialog och få krisinformation. Vissa räddningsinsatser kan vi skriva om, om de har ett allmänintresse, säger Lisbet Skärstam.
Hur har det här mottagits bland dem som jobbar inom räddningstjänsten?
– De tycker att det är roligt. Det är bara ett antal som ska jobba med det.
Enligt det förslag som antagits av miljö- och räddningstjänstnämnden ska minst en från varje enhet och minst en från varje skift ansvara för utläggen på Facebook.
Vid årsskiftet ska den egna Facebooksidan dras igång.