I slutet av januari 2021 öppnades Rademachergatan upp för biltrafik mellan Kriebsensgatan och Careliigatan i centrala Eskilstuna. Den 11 november stÀngs partiet av.
â Anledningen till att vi öppnade var för att man skulle kunna ta sig med bil till Kungsplan, Domushuset och dess parkeringar dĂ€r, förklarar Jan Heldring, byggledare pĂ„ stadsbyggnadsförvaltningen pĂ„ Eskilstuna kommun.
â Vi öppnade vĂ€gen förbi torget nĂ€r vi stĂ€ngde av Drottninggatan frĂ„n Hamngatan, den vĂ€gen man tog sig till dessa platser innan.
Han sÀger att en annan anledning till öppningen var att det skulle bli enklare för Peab att ta sig fram till deras byggnationer i centrum.
â Det finns inte lĂ€ngre nĂ„got behov av att ha öppet förbi torget sĂ„ dĂ€rför övergĂ„r vi till det normala igen. Du kommer in till Kungsplan och p-huset frĂ„n Drottninggatan igen.
Bussarna har inte passerat förbi Fristadstorget under tiden att Rademachergatan varit öppen för biltrafik. Slutbesiktning av Drottninggatan sker i slutet av november och den ordinarie busslinjestrÀckningen förvÀntas tas i bruk under december.
Innan Rademachergatan öppnades för trafik var Jan Heldring lite orolig för att det kunde bli mycket trafik förbi Fristadstorget.
â Vi hade lite bekymmer för att gĂ„ngarna och cyklisterna skulle fĂ„ problem nĂ€r de skulle korsa Rademachergatan. Vi tĂ€nkte sĂ€tta upp ett tillfĂ€lligt övergĂ„ngsstĂ€lle, men det har gĂ„tt bra och vi har inte behövt göra det. Det hade i sĂ„ fall blivit vid Nybrogatan.
Nu har skyltar placerats ut för de som brukar passera med bil.
â Skyltarna har vi satt upp som förhandsinformation om vad som hĂ€nder, sĂ„ att man ska vĂ€nja sig innan gatan stĂ€ngs av.
Kommunstyrelsens ordförande Jimmy Jansson (S) berÀttar att det pÄgÄr en samlad översyn av parkeringar och tillgÀnglighet för centrum med omnejd.
â Det finns nog mycket matnyttiga lĂ€rdomar med denna öppning över torget. Att kolla nĂ€ra stadskĂ€rnan för att hĂ€mta och lĂ€mna och utrĂ€tta snabba Ă€renden Ă€r nog en sĂ„dan sak som borde pĂ„verkats positivt av möjligheten att Ă„ka över torget. Jag hoppas de noterar detta och tar det med sig i utvĂ€rderingen inför mer permanenta Ă„tgĂ€rder framöver.
Han har dock kÀnslan av att det inte har varit sÄ mÄnga som anvÀnt sig av Rademachergatan under dess öppning för biltrafik.
â Det jag har hört Ă€r att det inte Ă€r sĂ„ mĂ„nga bilister som hittar fram den vĂ€gen. SĂ„ det har varit en bra smitvĂ€g för dem som kĂ€nt till den. Men relativt fĂ„ har tagit den sĂ„ avlastningen under byggena har inte blivit sĂ„ stor. Det kan ha Ă€ndrats mot slutet, sĂ„ kolla med Sarita Hotti, det Ă€r lite hennes frĂ„gor.
Sarita Hotti (S), ordförande för stadsbyggnadsnÀmnden, har en tydlig pÄ syn pÄ den tillfÀlliga öppningen.
â Den har varit en nödlösning. Vi har en ganska stor del som promenerar lĂ€ngs bargatan mot Fristadstorget och det Ă€r mycket busshĂ„llplatser dĂ€r som Ă€r mer anpassade för gĂ„ende.
â SjĂ€lv har jag inte valt att anvĂ€nda Rademachergatan som genomfart, jag har köat mig runt vid behov.
Hon menar att tanken var att den bara skulle vara öppen under ombyggnaden utanför MÀlardalens universitet.
â Vi gör mĂ€tningar för att se hur det gĂ„r med flödet och vi fortsĂ€tter att titta pĂ„ det framöver. Vi ska Ă€ven se över flödet helt och hĂ„llet i centrum.
â Det har varit mycket nybyggnation kring Valsverket som pĂ„verkat rörelsemönster. NĂ€r det har byggts klart ska vi se över om vi behöver öppna upp eller stĂ€nga gator för trafik i centrum.