Belinda Karlsson var på McDonalds Västerleden i Eskilstuna för att äta med sin familj.
Hon reagerade då på hur det såg ut vid sopstationen och matborden som stod i närheten av den. När Belinda Karlsson gick närmare såg hon även hur det kröp myror inne i restaurangen.
– Det var en kund som började städa, eller hon försökte, men det var fullt i soporna också. Så hon kunde inte göra så mycket. Hon gav upp och gick därifrån, säger Belinda Karlsson.
Eskilstuna-Kuriren har varit i kontakt med McDonalds för en kommentar. Linda Hagström, driftchef för restaurangen i Eskilstuna, svarar på våra frågor via mejl.
"Så ska det absolut inte se ut på våra restauranger, vi ska hinna med att hålla rent och fräscht även med många gäster i restaurangen. Det här är lika ovanligt som olyckligt, vi beklagar att det såg ut som i klippet om även för en kort stund", skriver hon.
Kommunen fick in händelsen som ett klagomål. De gör alltid en bedömning om det räcker med att ringa till restaurangen eller om det krävs ett besök. En miljöinspektör åkte dit under onsdagen. Bland annat för att se om det fanns brister i rengöringen, till exempel spilld läsk som myror trivs i.
– Tittar vi på filmen går det inte att se exakt hur det ser ut. Vi ville åka och titta om det var bristande rengöring, säger miljöinspektören.
På plats ska miljöinspektören mötts av både restaurangchefen och en medarbetare som stod vid sopstationen.
"Det har städats ordentligt och vi har påmint medarbetare kring rutinerna och jag upplever att vi haft bra samtal kring det här, så det ska inte upprepas. Vi har också sanerat i återvinningsstationen så att det inte förekommer insekter i kärlen", skriver driftchefen Linda Hagström.
När miljöinspektören pratade med arbetarna inne på McDonalds kom de fram till bland annat:
Personalen har inte haft tillräckligt fokus på stationen.
Kunder har lagt brickor på intilliggande bord för det varit överfullt i sopstationen.
Restaurangchefen har pratat med personalen om det här.
Att sopstationen nu är ren.
"Vi har rutiner och de ska följas, som regel är det alltid medarbetare som ser till att det är rent i restaurangen när det är många gäster och även när det är lugnare så ska restaurangen hållas ren flera gånger varje timme", skriver Linda Hagström.