Det är några av klagomålen som inkommit av personer som sökt försörjningsstöd och som nu är anledningen till att Socialnämnden i Eskilstuna granskats av Socialstyrelsen. Klagomålen rör bristande information och lång handläggningstid. De som sökt hjälp har inte fått svar eller återkoppling på varken frågor eller beslut. Handläggning har i stället skett via post och telefon, och önskemål om personliga möten har avvisats. Bemötandet har varit otrevligt och Socialstyrelsen riktar nu kritik mot socialnämnden och betonar vikten av att de enskilda som kontaktar socialtjänsten blir behandlade på ett rättssäkert och tryggt sätt.
Socialnämnden har tidigare fått kritik och då vidtagit åtgärder för att förbättra situationen, men trots det har brister uppstått på nytt.
Socialnämnden ska nu försöka förbättra rutinerna kring ekonomiskt bistånd och låta alla handläggare, teamledare och enhetschefer genomgå en utbildning i handläggning och dokumentation.
Socialstyrelsen skriver i sitt beslut att bristerna måste åtgärdas och att nämnden kan vänta sig ett inspektionsbesök inom en snar framtid för att säkerställa detta.