Socialtjänsten får allvarlig kritik

Inspektionen för vård och omsorg, IVO, riktar allvarlig kritik mot socialtjänsten i Eskilstuna. Enligt myndighetens bedömning kan vissa rutiner som tillämpas strida mot Socialtjänstlagen.

Eskilstuna2014-01-02 18:00

Utifrån ett antal enskilda klagomål mot socialtjänsten i Eskilstuna har IVO genomfört en omfattande inspektion av arbetsmarknads- och familjenämndens handläggning av ekonomiskt bistånd.

Klagomålen har bland annat handlat om att klienter inte ansett sig få den hjälp de behöver, att de inte får svar eller återkoppling på frågor och att post inte besvaras. Uteblivna möten och att önskemål om möten avvisas har också påtalats, liksom långa handläggningstider och kränkande bemötande.

Arbetsmarknads- och familjenämndens ordförande, Marie Svensson (S), intervjuades liksom chefer, teamledare och handläggare. Önskemål fanns om att även intervjua brukarrepresentanter, men det kunde inte genomföras eftersom ingen var intresserad av att medverka.

Vid inspektionen framkom att handläggarnas arbetsbelastning är tuff på grund av stor ärendemängd. Dessutom är personalomsättningen hög på grund av pensioner, att många vikarier slutar och att många aktivt söker sig bort från arbetsplatsen. Myndigheten kan också peka på bristande rutiner.

Nu kräver IVO att Eskilstuna säkerställer att generella avslag på biståndsansökningar inte sker, vilket strider mot lagen.

Ett annat krav är att rutiner för hembesök ses över. I Eskilstuna görs generella hembesök i vissa fall. Enligt IVO strider det mot bestämmelser som gäller för socialtjänstens verksamhet.

IVO vill också se att de krav som kan ställas på missbrukare ska tydliggöras och att ett ledningssystem för kvalitetsarbete upprättas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om