Stödcentrum har funnits i 23 år och tillhandahåller specialkompetens efter behov till förskolor och skolor. Där finns bland annat psykologer, förskolans specialpedagoger, tal- och hörselpedagoger samt skolläkare. Även ungdomsmottagningen ingår i verksamheten.
I nästa vecka ska barn- och utbildningsförvaltningen ta ställning till ett förslag som innebär att stödcentrum läggs ned. En extern konsult har utrett verksamheten och föreslår en ny organisation. Personalen ska finnas kvar, men vara anställd direkt i förskolor, grundskolor och gymnasier.
Enligt rapporten innebär nyordningen att specialkompetensen kommer närmare eleverna, men också att kommunen sparar cirka 2 miljoner kronor om året.
– Besparingen är inte huvudskälet till förändringen, utan att utveckla organisationen för att stärka skolan, säger Jari Puustinen (M), ordförande i barn- och utbildningsnämnden.
– Det finns ett missnöje med hur det fungerar i dag. Ingen har varit riktigt nöjd med hur det ser ut. Både rektor och personal har uttryckt att det finns oklarheter.
Men det finns också kritik mot den nya organisationen. Bland annat från stödcentrums personal.
Ärendet var uppe på barn- och utbildningsnämndens sammanträde i torsdags, 19 november. Det bordlades då eftersom Psykologförbundet krävt central förhandling.
Psykologernas kritik handlar bland annat om att möjligheten att samverka i grupp försvinner och därmed flexibiliteten. Men det största orosmomentet är risken för personalflykt. Redan i dag finns vakanser och svårigheter att rekrytera. Flera psykologer har slutat under hösten. Det kan i slutänden leda till färre psykologer ute i skolorna, menar facket. Det finns också synpunkter på att utifrånperspektivet försvinner.
Nästa vecka, torsdagen den 26 november, hålls ett extra nämndsammanträde då ärendet ska klubbas.
S+M+C-majoriteten ställer sig bakom nyordningen. Men det finns stor tveksamhet från oppositionshåll.
Vänsterpartiets gruppledare Maria Chergui anser att utredningen har varit alldeles för sparsam. Därför vill V skjuta på beslutet.
– Att smeta ut den här kompetensen ute på skolorna kommer inte att räcka, det begriper vem som helst, säger hon.
– Det här kommer inte att bli bra, särskilt inte nu när behovet är så stort.