I vissa fall har det tagit 14 minuter innan en kontakt har upprättats med larmcentralen. Normalt ska en brukare som larmar omedelbart få kontakt med larmcentralen.
Enligt Eskilstuna kommun bevakar larmgruppen funktionen på samtliga larm och åtgärdar fel snarast. Larmcentralen upptäcker när ett larm har gått ner även om brukaren inte har tryckt på knappen.
Störningarna drabbar cirka två procent av trygghetslarmen per dag, vilket motsvarar cirka 50 larm per dag.
Hur allvarligt är det?– Just nu är det inte allvarligt eftersom det är så få. Skulle det eskalera och vara väldigt många har vi ett mycket större problem för då har vi svårt att kunna hantera dem, men i dagsläget är det så få så att vi har full koll på vilka det är och vi hinner åtgärda de problemen, säger Juha Stenfors, enhetschef på larmgruppen.
Kommunen håller på att undersöka vad som är orsaken till störningarna. Kommunen byter även ut larm som drabbats av upprepade störningar.
– Vi trodde från början att det handlade om en uppdatering vi gjorde förra veckan på samtliga larm, men det är inte samtliga larm som har ett problem utan det är bara en mindre mängd varje dag som kommer in och vi försöker förstå vad som händer med dem. Men vi får in varningar så fort ett larm tappar kontakten.
Juha Stenfors kan inte svara på när störningarna kommer att vara avhjälpta.
– Vi har en dialog med leverantören av larmen och försöker förstå varför de beter sig på det här sättet.
Kommunen uppger att om det uppstår ett akut behov och det tar lång tid att få kontakt med larmcentralen kan larmgruppen även nås direkt på deras nödnummer:
Larm 1: 070-086 62 57
Larm 2: 070-086 62 58