Kronofogden är en statlig myndighet med uppgift att se till att de som ska ha betalt också får det. De ska även hjälpa den som är skuldsatt att reda ut sin ekonomiska situation. En betalningsanmärkning har man som privatperson kvar i tre år. För företag gäller fem år. Om man har hamnat hos Kronofogden på felaktiga grunder, ska man strykas ur deras register. Även historiken, att man befunnit sig i registret överhuvudtaget, ska raderas. Om man på fått en felaktig betalningsanmärkning ska den tas bort när felet åtgärdats.
I fallet med Kholod Al-Behery anser inte Radiotjänst att något fel begåtts från deras sida.
– Om ett ärende redan gått till Kronofogden måste man begära rättelse. Det är inget vi kan göra, utan det måste man som enskild person göra, säger Josefine Ydhag, jurist på Radiotjänst.
Att det skulle vara individens eget ansvar att begära rättelse hos Kronofogden är något som Michelle Cato, handläggare på Kronofogden, inte känner igen.
– Det är upp till de som skickat in betalningsföreläggandet vad som ska hända. Alla berörda parter kan begära rättelse, även företaget.