Plötsligt i början på veckan kände han obehag i bröstet och misstänkte vätska i ena lungan. Sjukvårdsrådgivningen gav honom rådet att kontakta vårdcentralen, och mannen ringde i tisdags till vad han trott var hans vårdcentral; Kungsgatans läkarmottagning.
– Jag ringde från morgon till kväll men kom bara till en automatisk telefonsvarare som berättade att alla sköterskor var upptagna och att jag var välkommen att ringa senare. På onsdagen fick jag veta att det var Tunafors vårdcentral jag skulle kontakta. Men samma sak där, efter flera dagars frekvent ringande kom jag aldrig ens fram och fick lämna mitt telefonnummer.
Samhällsfara
Att bara få ett ”prova senare” i örat anser han är dålig stil av landstinget.
Landstingets informationschef Anna Jerdén har inte fått några indikationer på att det inte gått att nå vårdcentralerna i veckan, men vet att trycket är oerhört hårt på telefonerna hos såväl rådgivning som primärvård och vaccinationsinformation.
– Så här illa får det förstås inte vara, det kan ju i det närmaste liknas vid en samhällsfara. Vi ska forska vidare i vad som kan ha hänt, säger hon.
Läs hela artikeln i lördagens papperstidning.