Det är trafiken mellan Eskilstuna och Västerås som påverkas, närmare bestämt sträckan mellan Tumbo och Kolbäck. I sommar ska rälsen bytas ut, men redan på måndag börjar förarbetena – med så kallad bankettrensning och dikesrensning för att se till att avvattningen från järnvägsbanken fungerar.
– Vi ska också göra förberedande arbeten i Strömsholm, där växlarna senare ska bytas, säger projektledaren Johan Paby Söderkvist på Trafikverket.
Även i Kvicksund kommer förarbeten att ske, vid den övergång där en glassbil för några veckor sedan blev påkörd av ett tåg. Övergången ska senare förses med bommar.
Under arbetstiden – 31 mars till 13 april – stängs rälsen av för trafik och tågen ersätts med buss. Vissa tåg får ersättningsbuss hela vägen mellan Eskilstuna och Västerås, andra bara mellan Eskilstuna och Kolbäck där man byter till tåg mot Västerås.
På morgnar och eftermiddagar går bussarna varje halvtimme i båda riktningarna. Varannan bussavgång kommer att gå direkt mellan Eskilstuna och Västerås utan stopp och tar 40 minuter, jämfört med 34 minuter med tåg. Mitt på dagen och på kvällar blir det timmestrafik. Dessa bussar stannar även i Kvicksund och Kolbäck och tar 54 minuter.
Det här innebär att tågen kan avgå och ankomma andra tider än vanligt. Resenärer uppmanas att hålla koll på mälardalstrafik.se eller i Mälartågs app.
I början av maj inleds sedan det stora arbetet med att byta räls och växlar längs sträckan. Även då kommer tågtrafiken att ställas in mellan Eskilstuna och Kolbäck och ersättas med buss under tre veckor.