FrÄn 1 september mÄste alla elsparkcyklar parkeras vid befintliga cykelstÀll i Eskilstuna.
â Kommuner kan ge dispens pĂ„ var de ska parkeras. Jag hade ett inbokat möte med ansvariga i Eskilstuna kommun under tisdagen dĂ„ vi diskuterade just detta, sĂ€ger Tier mobility:s Sverigechef August Svedenstedt, och fortsĂ€tter:
â Vi hoppades att vi skulle fĂ„ till ett undantag till att de hunnit bygga upp infrastrukturen kring detta likt mĂ„nga andra stĂ€der övervĂ€ger, detta var tyvĂ€rr nĂ„got som inte fick gehör i staden.
Han menar att det Àr svÄrt för kommunen att snabbt hinna ordna parkeringsplatser för elsparkcyklarna dÄ regeringens nya förordning nyligen klubbades igenom.
â Vi vill helst inte konkurrera med cyklisterna och att elsparkcyklarna ska ta upp alla lediga cykelparkeringar. VĂ„ra fordon ska vara ett komplement och inte en konkurrent. Det hĂ€r Ă€r jĂ€ttesvĂ„rt. Framför allt att tidslinjen Ă€r snĂ€v frĂ„n regeringen, de tror att det hĂ€r löser parkeringsproblematiken, det gör det tyvĂ€rr inte.
Tier mobility vill Àndra beteendemönstret i stÀderna dÀr elsparkcyklarna ska finnas nÀra till hands och att bilarna ska bort frÄn centrum.
â Jag har sjĂ€lv gĂ„tt runt med personer frĂ„n Stockholm stad och letat platser för parkeringar. Det var ett enormt arbete dĂ„ det Ă€r sĂ„ mĂ„nga olika saker att ta hĂ€nsyn till, som till exempel att det finns plats för utryckningsfordon att stanna.
â Vi har ingen möjlighet att skapa egna parkeringsplatser i Eskilstuna, det mĂ„ste ske i en dialog med kommunen. Vi vill dock vara behjĂ€lpliga och se hur ska vi tackla problematiken.
Han Àr positiv till Eskilstuna som stad och menar att företaget fÄtt ett lyft, dock Àr han bekymrad över den kommande parkeringssituationen.
â Det har gĂ„tt vĂ€ldigt bra i Eskilstuna, det finns en lojal kundbas dĂ€r. Det har gĂ„tt vĂ€ldigt bra under sommaren och jag skulle vilja sĂ€ga att Eskilstuna Ă€r en unik stad. Om nĂ„got inte skulle fungera med vĂ„ra fordon sĂ„ hör folk av sig snabbt och Ă€r hjĂ€lpsamma. Det Ă€r vĂ€ldigt vĂ€ldigt fint, jag uppskattar att vi har en bra dialog med kunderna i Eskilstuna.
Han menar att kunderna sedan starten för lite över ett Är sedan blivit allt bÀttre pÄ att göra rÀtt för sig.
â VĂ„r personal vet vilka problemomrĂ„den som finns i Eskilstuna och vi finns dĂ€r oftare. Sen hjĂ€lper vi i branschen varandra och stĂ€ller upp andras elsparkcyklar om de ligger ner.
Just nu uppdaterar de sin fordonsflotta pÄ 500 elsparkcyklar i Eskilstuna.
â Vi kollar av stĂ€der innan vi investerar och vi tror verkligen pĂ„ Eskilstuna och har en bra dialog med Eskilstuna stad, vilket Ă€r a och o.
â Vi byter nu ut fordonen mot vĂ„ra nya Tier6 som har större framhjul, bĂ€ttre fjĂ€dring och dĂ€mpning och framför allt uppdaterad gps som reagerar mycket snabbare. Om kunden nĂ€rmar sig ett lĂ„gfartsomrĂ„de reagerar gps:en snabbt och sĂ€nker maxfarten pĂ„ fordonet. Det hĂ€r förbĂ€ttrar körningen för kunden och ökar trafiksĂ€kerheten.
I Stockholm har de Àven elcyklar för uthyrning, vilket kan bli aktuellt i Eskilstuna.
â Jag Ă€r jĂ€ttepositiv till elcyklar! Jag uppskattar att kunna vĂ€lja mellan elcykel och elsparkcykel och vĂ€ljer dĂ„ elcykeln. Elsparkcykeln Ă€r favoriserad bland vĂ„ra kunder men vi vill ha in elcyklar i fler av vĂ„ra stĂ€der, det Ă€r en pĂ„gĂ„ende diskussion.