Tioåring som förenar konsten

Tio år med fri entré till samtidens konst och konsthantverk – roliga, konstiga, störande och vackra utställningar och en närvaro som ofta nått även utanför konstens frizoner. Det var många som ville vara med när Eskilstuna konstmuseum firade sina tio år i Munktellstaden.

ESKILSTUNA2016-06-05 23:15

Kalaset börjar innan vi ens hunnit förbi Hemligheten, skulpturen vid entrén mot Västra storgatan där en kvinna, en måne och en hare trollats in i en glaspelare. Barnen målar med sprayfärg och blåser såpbubbeltavlor till ljudet från skateboardrampen som sjunger, knakar och svischar när åkarna i Zero One Six tränar flips, ollies, slides och airs.

Clownerna Beccalur och Åttan har blivit avporträtterade i krita på varm asfalt och vi träffar Hip hop girls, alltså Destiny Hjelm-Diallo och systrarna Carine och Caroline Faye som har en paus mellan uppträdanden och autografskrivning. De är mellan tio och tretton år och har tränat dans tillsammans i ungefär ett år – koreografin gör de själva med inspiration och instruktioner från youtubeklipp.

Det spelas jazz och det öppnas utställningar. Konstfack är på besök med Tvärsnittet, finalen på en fristående kurs för yrkesverksamma konstnärer och som påkallar ett besök i lugn och ro före tolfte juni då utställningen drar vidare.

– Vi har blivit en arena för stamtida konst och konsthantverk, säger museichefen Madeleine Unneberg och passar på att lyfta sina medarbetare vars samarbetsförmåga och olika kompetenser gör hennes jobb lekande lätt.

I stora utställningsrummet återser vi konstföreningens stipendiater 2007-2016, och i ett konstprat med Eskilstunas egen Alar Kuutman träffar vi två tongivande samtidskonstnärer, Carolina Falkholt och Nina Hemmingsson, som blivit närapå folkkära med fantasifulla grafittisnippor respektive egensinniga, satiriska seriebilder.

Vi får veta att Hemmingsson behåller det spänstigt barnsliga i sina bilder genom att göra det svårt för sig, kanske teckna med en svårmanövrerad stålpenna eller i en väldigt obekväm sitt-liggställning. Falkholt berättar att hon uppfann konstformen grafitta när hon fick barn och nätterna ägnades åt amning istället för hemliga grafittiutflykter med ordningsmakten hack i häl.

– När jag fick barn behövde jag väl göra upp med machoromantiken i grafittin.

Åttaåringarna ute vid den lagliga grafittiväggen håller med stor sannolikhet med om att denna gatans konstform blivit mer rumsren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om