Tjejernas betyg ökar mest i gymnasieskolan

Betygssnittet fortsätter att stiga så sakteliga i Eskilstunas kommunala gymnasieskolor. Det gäller både tjejer och killar. Men gapet mellan könen ökar, till tjejernas fördel.

WEBB Betyg 4sp.jpg

WEBB Betyg 4sp.jpg

Foto: Fotograf saknas!

Eskilstuna2015-08-21 15:30

Läsåret 2013/2014 steg snittbetygen på nationella program i Eskilstunas kommunala gymnasieskolor med 0,1 poäng. Sammanställningen av slutbetygen i gymnasiet våren 2015 visar att det totala snittet på de tre skolorna ökat med ytterligare 0,1 poäng till 14, 3.

Bäst lyckades S:t Eskils elever. Där låg snittet i våras på 15,0 poäng, samma som i fjol. Rinmaneleverna hade 14,5 i snitt – 0,3 poäng mer än 2014, medan Rekarnes snitt ökade med 0,1 poäng till 14,0.

– Den positiva tendensen är naturligtvis glädjande, säger Karin Holmberg Lundin, gymnasiechef i Eskilstuna kommun.

– Men det finns ett område vi måste jobba med, och det är att gapet mellan flickornas och pojkarnas betyg.

Flickornas betyg ligger en bra bit över pojkarnas. Så ser det ut i hela landet och på majoriteten av programmen. På hotell- och turismprogrammet i Eskilstuna har flickorna nästan 3 poäng mer än pojkarna – 16,2 jämfört med 13,4. Bara på el- och energiprogrammet pojkarna har högre betyg än flickorna – 13,9 jämfört med 12,4.

Det program som har det i särklass högsta snittbetyget är naturvetenskap.

– En förklaring är att det är hårt söktryck på naturvetenskapsprogrammet och att de som kommer in har väldigt bra resultat från grundskolan, säger Catrin Lundberg som är rektor på Rinmangymnasiet.

– Dessutom sporrar duktiga elever varandra.

Hennes rektorskollega Leif Sköldberg pekar också på könsfördelningen som en framgångsfaktor.

– Naturvetenskapsprogrammet har ganska hög andel kvinnliga elever, säger han. Tjejer är ofta mer plikttrogna och drivna, och då sveps killarna med.

Barn- och utbildningsnämndens ordförande Jari Puustinen (M) är förstås nöjd med att resultaten förbättras, men är också bekymrad över könsskillnaderna.

– Vi måste jobba med attityden till studier, få elever att tycka om lärandet och skapa en drivkraft att nå de höga betygen. Det är ett arbete som måste börja tidigare, redan i grundskolan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om