Treåringar lär sig nytt med surfplattor

Nu gör den digitala tekniken på allvar sitt intåg också på förskolorna. På avdelning Vitsippan i Skiftingehus förskola använder de dagligen surfplattor som ett pedagogiskt verktyg.

Eskilstuna2013-10-22 06:00

Eskilstuna-Kuriren har tidigare berättat att alla högstadieelever från och med i höst får surfplattor eller bärbara datorer till låns under utbildningstiden. Men redan i förskolan används modern teknik i den dagliga verksamheten. På Skiftingehus har surfplattor blivit ett viktigt hjälpmedel.

— Men vi väljer att kalla det lärplatta, bland annat för att komma bort från den spelmentalitet som så lätt förknippas med den moderna tekniken, säger förskollärarna Karolina Teller och Jaime Aqvirre på avdelning Vitsippan.

— Lärplattorna är väldigt smidiga i och med att man kan ha med dem överallt, säger Karolina Teller. De ger också en helt annan direkthet. Om vi till exempel tar bilder kan vi titta på dem med en gång i stället för att först föra över dem till datorn.

De använder lärplattorna både för sin egen dokumentation och tillsammans med barnen.

Barnen på Vitsippan är tre år. Ett av de teman man arbetar med är årstiderna. Med lärplattan kan de dokumentera naturens förändringar.

— Ibland är det vi som fotar, ibland barnen, säger Jaime Aqvirre. Men vi jobbar alltid tillsammans. Barnen får inte ha lärplattan ensamma. Det är inte en leksak eller en barnvakt utan ett pedagogiskt verktyg. Vi har alltid ett syfte när vi använder den.

Att barnen gillar det och sprudlar av nyfikenhet går inte att ta miste på, både att själva få ta bilder och att direkt få se resultatet. Skratten klingar i gruppen.

När de haft med sig lärplattan i till exempel skogen tar de ofta upp bilderna på en stor bildskärm i förskolan och pratar vidare om det de gjort.

— Det hjälper oss att få syn på vad barnen ser, och det är inte alltid samma sak som det vi ser, säger Jaimé Aqvirre. Något som vi sedan kan utveckla för att skapa ett lustfyllt lärande. Barn som har roligt vill gå vidare.

Vid andra tillfällen söker barn och personal information tillsammans på lärplattan, vilket också stimulerar nyfikenheten och lusten att lära. Ett annat exempel är att de gör bildspel eller små filmer tillsammans.

— Mångsidigheten och flexibiliteten ger barnen inflytande i verksamheten, säger Karolina Teller.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om