Det är Trafikverket och Eskilstuna kommun som drar igång en så kallad åtgärdsvalsstudie, en förutsättningslös analys av trafikläget på 53:an. Studien ska vara klar i mars nästa år, och för att fånga upp brister och behov redan i ett tidigt skede av studien spelar Eskilstunaborna här en viktig roll.
– Vi vill höra allmänhetens synpunkter på vad som inte fungerar bra på Mälarvägen, Carlavägen, Vasavägen och Stenkvistavägen. Och vi tar gärna också emot förslag på förbättringsåtgärder.
Henric Nilsson, samhällsplanerare på Trafikverket och kommunstrateg Eva Lehto är ciceroner under en tur på sträckan E20-Stenkvistarondellen. Det här är ett viktigt stråk genom Eskilstuna, konstaterar de. En sträcka som utgör både riksväg med genomfartstrafik och huvudled och viktig del av det lokala vägnätet. Inte minst för all trafik till och från Mälarsjukhuset. Vi stannar på flera ställen och studerar trafiksituationen.
– Vägen byter karaktär flera gånger, men längs hela sträckan korsar motortrafik och oskyddade trafikanter till fots och på cykel varandra ofta. Hur korsningarna ska göras säkrare är en fråga vi vill få upp till diskussion med alla Eskilstunabor som bor längs vägen, eller som rör sig i trafiken till och från jobb och skola. Var är det problem med att komma fram och förbi?
Kommunen ser mycket gärna att bilkörandet i tätorten minskar och att cykel- och bussåkandet tar ännu mer fart. Inte minst gäller det längs 53:an.
Buller- och avgasmätningar kommer även det att ligga med i processen och när Trafikverket och kommunen börjat få problembilderna klara för sig är det så småningom dags att börja knåda fram åtgärder i en fortsatt process.
Henric Nilsson spånar fritt:
– Det gäller att hitta rätt lösningar för rätt plats. Det finns en stor verktygslåda att använda, med allt från gupp och avsmalningar till tekniska lösningar som ljusanläggning och informationstavlor. Eller planskilda korsningar.
Den pågående studien är en följd av att planerna på Östra länken, som skulle avlasta centrum från tung trafik, skrotades förra året. Vägbygget hade inte gjort tillräcklig nytta utan skapat andra problem att hantera i stället, konstaterar Eva Lehto och Henric Nilsson.
Riksväg 53 går från Oxelösund via Nyköping till Eskilstuna. I nuläget är det sträckan inom Eskilstuna tätort som sätts under lupp.
Ni ska alltså inte titta på hela den olycksdrabbade vägsträckan bort till kommungränsen vid Slytabacken?
– Inte den här gången. Länen får en pott statliga pengar per tioårsperiod att förbättra trafiksäkerheten med. För Sörmland handlar det om cirka en miljard kronor och det är Regionförbundet som är länsförrättare. Just nu är vi inne i en planering fram till 2021, och länets alla utförare har enats om att sätta fokus på riksväg 55 och på tätorterna denna gång, förklarar Eva Lehto.
– Vi kunde ha gjort av med fem gånger så mycket pengar, men vi har ändå alltid lyckats enas bra kring de stora trafikfrågorna i Sörmland.