Urstarkt första kvartal för Volvo CE

PÄ torsdagsmorgonen presenterade fordonstillverkaren Volvo, dÀr Volvo CE ingÄr, siffrorna för det första kvartalet 2021. Resultatet slog analytikernas förvÀntningar och visar pÄ en hög aktivitet hos företagets kunder. "Vi Àr nöjda och det kÀnns som att vi fÄtt en vÀldigt bra start pÄ Äret", sÀger Anne Bast, kommunikationschef pÄ Volvo CE.

Anne Bast, kommunikationschef pÄ Volvo CE, Àr nöjd med bolagets första kvartalsrapport.

Anne Bast, kommunikationschef pÄ Volvo CE, Àr nöjd med bolagets första kvartalsrapport.

Foto: Joakim Serrander

Eskilstuna2021-04-22 08:52

Goda försÀljningsvolymer och hÄrd kostnadspress bidrog till att bolagets nettoomsÀttning ökade med 3 procent till 94 miljarder kronor under Ärets tre första mÄnader, jÀmfört med samma period föregÄende Är. Marknadssegmentet anlÀggningsmaskiner, som berör tillverkningen vid bolagets fabrik i Eskilstuna, visar pÄ en stark utveckling med god lönsamhet. FörsÀljningen ökade frÄn drygt 20, 1 miljarder till knappt 24, 8 miljarder kronor.

VOlvo CE spÄr en kraftig efterfrÄgan pÄ bolagets större och medelstora maskiner.
VOlvo CE spÄr en kraftig efterfrÄgan pÄ bolagets större och medelstora maskiner.

– I mĂ„nga lĂ€nder finns det behov av att investera i en Ă„ldrande infrastruktur. Tillsammans med en hög bygg- och anlĂ€ggningsaktivitet i flera andra sektorer, driver detta pĂ„ efterfrĂ„gan pĂ„ bĂ„de nya maskiner och service. Under det första kvartalet steg sĂ„vĂ€l leveranser som orderingĂ„ng kraftigt. Även lönsamheten förbĂ€ttrades och den justerade rörelsemarginalen uppgick till 15,4 procent (13,3 procent), sĂ€ger Martin Lundstedt, vd och koncernchef för Volvo.

För Volvo CE:s del Äterfinns den mest positiva marknadsutvecklingen i Kina, som Àr vÀrldens största marknad för anlÀggningsmaskiner. DÀr ökade försÀljningen med 142 procent Ärets första tvÄ mÄnader jÀmfört med mycket lÄga volymer första kvartalet 2020, som orsakades av covid-19.

– Visst, Kina drabbades tidigare Ă€n resten av vĂ€rlden av pandemin men har gĂ„tt vĂ€ldigt starkt och bidrar till stora försĂ€ljningsvolymer. Europamarknaden kom igĂ„ng lite senare, men Ă€ven hĂ€r ser vi en hög aktivitet med kraftigt ökad orderingĂ„ng, sĂ€ger Anne Bast, kommunikationschef pĂ„ Volvo CE.

Anne Bast, kommunikationschef pÄ Volvo CE, Àr nöjd med bolagets första kvartalsrapport.
Anne Bast, kommunikationschef pÄ Volvo CE, Àr nöjd med bolagets första kvartalsrapport.

Den globala orderingÄngen pÄ bolagets anlÀggningsmaskiner ökade med 73 procent under kvartalet. Marknaderna Nord- och Sydamerika har den procentuellt bÀsta utvecklingen och ökade med 99 respektive 121 procent.

– Den kraftiga efterfrĂ„geökningen drivs av att flera av vĂ„ra Ă„terförsĂ€ljare tvingades minska sina lager förra Ă„ret och nu behöver bygga upp dem pĂ„ nytt. Vi ser ett stort behov av större och medelstora maskiner till infrastrukturprojekt, sĂ€ger Anne Bast.

Trots ljusa framtidsutsikter finns vissa orosmoln i tillgÄngen pÄ komponenter.

– Det Ă€r nĂ„got som vi tar höjd för och vi försöker att jobba Ă€nnu nĂ€rmare med vĂ„ra leverantörer.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!