Goda försÀljningsvolymer och hÄrd kostnadspress bidrog till att bolagets nettoomsÀttning ökade med 3 procent till 94 miljarder kronor under Ärets tre första mÄnader, jÀmfört med samma period föregÄende Är. Marknadssegmentet anlÀggningsmaskiner, som berör tillverkningen vid bolagets fabrik i Eskilstuna, visar pÄ en stark utveckling med god lönsamhet. FörsÀljningen ökade frÄn drygt 20, 1 miljarder till knappt 24, 8 miljarder kronor.
â I mĂ„nga lĂ€nder finns det behov av att investera i en Ă„ldrande infrastruktur. Tillsammans med en hög bygg- och anlĂ€ggningsaktivitet i flera andra sektorer, driver detta pĂ„ efterfrĂ„gan pĂ„ bĂ„de nya maskiner och service. Under det första kvartalet steg sĂ„vĂ€l leveranser som orderingĂ„ng kraftigt. Ăven lönsamheten förbĂ€ttrades och den justerade rörelsemarginalen uppgick till 15,4 procent (13,3 procent), sĂ€ger Martin Lundstedt, vd och koncernchef för Volvo.
För Volvo CE:s del Äterfinns den mest positiva marknadsutvecklingen i Kina, som Àr vÀrldens största marknad för anlÀggningsmaskiner. DÀr ökade försÀljningen med 142 procent Ärets första tvÄ mÄnader jÀmfört med mycket lÄga volymer första kvartalet 2020, som orsakades av covid-19.
â Visst, Kina drabbades tidigare Ă€n resten av vĂ€rlden av pandemin men har gĂ„tt vĂ€ldigt starkt och bidrar till stora försĂ€ljningsvolymer. Europamarknaden kom igĂ„ng lite senare, men Ă€ven hĂ€r ser vi en hög aktivitet med kraftigt ökad orderingĂ„ng, sĂ€ger Anne Bast, kommunikationschef pĂ„ Volvo CE.
Den globala orderingÄngen pÄ bolagets anlÀggningsmaskiner ökade med 73 procent under kvartalet. Marknaderna Nord- och Sydamerika har den procentuellt bÀsta utvecklingen och ökade med 99 respektive 121 procent.
â Den kraftiga efterfrĂ„geökningen drivs av att flera av vĂ„ra Ă„terförsĂ€ljare tvingades minska sina lager förra Ă„ret och nu behöver bygga upp dem pĂ„ nytt. Vi ser ett stort behov av större och medelstora maskiner till infrastrukturprojekt, sĂ€ger Anne Bast.
Trots ljusa framtidsutsikter finns vissa orosmoln i tillgÄngen pÄ komponenter.
â Det Ă€r nĂ„got som vi tar höjd för och vi försöker att jobba Ă€nnu nĂ€rmare med vĂ„ra leverantörer.