Natten mellan juldagen och annandagen härjade stormen Dagmar i Näshulta. Flera träd gav vika och lade sig över el- och telefonledningar som gick sönder.
Annica Bergdahl som bor i Näshulta, tog bilen in mot Eskilstuna för att få täckning på sin mobiltelefon för att sedan kunna ringa in felanmälan. Men det var lättare sagt än gjort.
- Det är inte lätt att ringa Telia. Först sitter man i telefonkö och har man inte bra täckning är det lätt att man blir nedkopplad och får ringa upp igen. En dag var det hundra nummer före i telefonkön, säger Annica Bergdahl.
Efter lång väntan svarade Telia. Besked gavs att telefoni- och internetproblemen skulle vara åtgärdade 27 december, men så blev det inte.
- Jag har ringt nästan varje dag. De flyttar fram datumet hela tiden. Nu ska problemen vara åtgärdade 13 januari. Det är senaste beskedet.
- Men det är märkligt att det ska behöva ta tre veckor för Telia. Det tog fyrtio timmar för elbolaget att återställa strömförsörjningen, säger Annica Bergdahl.
I Näshulta finns också flera företagare. En av dem är arkitekt Pelle Wester som för närvarande jobbar med ett husprojekt i Bryssel. Han behöver internet för att exempelvis kunna mejla ritningar till uppdragsgivare.
- Det är krångligt att sitta här ute och inte vara uppkopplad. Det går ju inte att jobba, säger Pelle Wester.