Utan telefon – i tre veckor

För elbolaget tog det fyrtio timmar att återställa elförsörjningen till boende i Näshulta efter stormen Dagmars framfart. Men för Telia går det trögt. Telefoni och internet fungerar fortfarande inte.

Eskilstuna2012-01-07 06:30

Natten mellan juldagen och annandagen härjade stormen Dagmar i Näshulta. Flera träd gav vika och lade sig över el- och telefonledningar som gick sönder.

Annica Bergdahl som bor i Näshulta, tog bilen in mot Eskilstuna för att få täckning på sin mobiltelefon för att sedan kunna ringa in felanmälan. Men det var lättare sagt än gjort.

- Det är inte lätt att ringa Telia. Först sitter man i telefonkö och har man inte bra täckning är det lätt att man blir nedkopplad och får ringa upp igen. En dag var det hundra nummer före i telefonkön, säger Annica Bergdahl.

Efter lång väntan svarade Telia. Besked gavs att telefoni- och internetproblemen skulle vara åtgärdade 27 december, men så blev det inte.

- Jag har ringt nästan varje dag. De flyttar fram datumet hela tiden. Nu ska problemen vara åtgärdade 13 januari. Det är senaste beskedet.

- Men det är märkligt att det ska behöva ta tre veckor för Telia. Det tog fyrtio timmar för elbolaget att återställa strömförsörjningen, säger Annica Bergdahl.

I Näshulta finns också flera företagare. En av dem är arkitekt Pelle Wester som för närvarande jobbar med ett husprojekt i Bryssel. Han behöver internet för att exempelvis kunna mejla ritningar till uppdragsgivare.

- Det är krångligt att sitta här ute och inte vara uppkopplad. Det går ju inte att jobba, säger Pelle Wester.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om