Utredning pågår hos Samres

— Vi vet om att det förekommit problem med sjukresorna till Mälarsjukhuset. Och det pågår utredningar. Det är ju många led i den här kedjan som måste fungera så det är inte alldeles lätt att veta var problemen uppstått.

Eskilstuna2014-01-24 05:30

Det förklarar Ulrika Paulsson, kvalitetschef på Samres kontor i Eskilstuna. Hon konstaterar att det varit en hel del bekymmer med förseningar under vintern när transportören haft problem med fordonsbrist. Men det har skett en klar förbättring sedan mitten av december.

— Sen är det många olika saker som kan gå fel. Den som bokar resan kanske säger fel, tillstånd kan bli inaktuella, beställningsoperatören kanske uppfattar saker fel, chauffören hör fel eller läser fel i ordern. Det kan stå fel portkod i beställningen.

— Men nu har vi i kontakt med landstinget inlett ett arbete med att lägga på mer tid för de förare som kör resenärer till Mälarsjukhuset, och speciellt till dialysen.

Ulrika Paulsson förklarar hur viktigt det är att resenärerna hjälper Samres att ständigt förbättra sin service.

— Det är angeläget att de verkligen orkar rapportera det som inte fungerar med resorna. Det finns formulär i bilarna att fylla i och skicka in, och formulären ligger även på Mälarsjukhuset. Ju fler synpunkter vi får desto bättre, och det finns inga dumma synpunkter.

Incidenten som förra veckan drabbade Håkan Larsson, som blev två timmar sen till sin dialysbehandling, är under utredning.

På uppdrag av Landstinget Sörmland sköter, administrerar och organiserar Samres beställningarna av sjukresor och dirigeringen av bilarna, som i sin tur ägs av Tuwa. Tuwa anställer chaufförer på anbud, och sedan i höstas är det bland andra Nävetorps taxi som kör sjuktransporterna i länet. Samma ansvarsorganisation gäller kring färdtjänst i de flesta sörmländska kommunerna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om