à terigen har flera busskurer av glas krossats i stan, den hÀr gÄngen Àr det alla fyra kurerna i Tuna Park som har förstörts. Under annandag pÄsk, mÄndag, var personal frÄn samhÀllsbyggnadsförvaltningen, SBF, pÄ plats vid tvÄ tillfÀllen för att stÀda upp allt glas.
Ăr det kommunen som sköter om busskurerna i stan?
â Ansvaret Ă€r uppdelat. SBF, sköter de vĂ€derskydd som Ă€gs av kommunen, medan JCDecaux tar hand om de vĂ€derskydd de sjĂ€lva Ă€ger, berĂ€ttar Eva Norberg, kommunikationsdirektör pĂ„ Eskilstuna kommun.
Hon förklarar att om glas gÄr sönder tar SBF hand om stÀdningen pÄ kommunens mark.
â JCDecaux ansvarar för att stĂ€da upp pĂ„ sina egna platser.
Men kommunen stÀdar Àven dÀr vid behov.
â Om det Ă€r krossat glas vid en JCDecaux-anlĂ€ggning ser vi till att stĂ€da upp runt anlĂ€ggningen och vĂ„ra vĂ€gar som folk gĂ„r eller cyklar pĂ„. I bland kan det hĂ€nda att vi behöver stĂ€da upp allt, som i gĂ„r dĂ„ det var glas utspritt över ett stort omrĂ„de och det hade varit oklokt att lĂ€mna kvar nĂ„got, menar Eva Norberg.
I Eskilstuna finns det allt som allt 152 busskurer med vÀderskydd.
â JCDecaux ansvarar för 106 av dessa och vi pĂ„ kommunen har 46 totalt. Fyra av dessa Ă€r i TorshĂ€lla stad, förklarar Johnny Larsson, arbetsledare pĂ„ StadsunderhĂ„ll pĂ„ SBF.
Han berÀttar att det redan i Är har förstörts 13 kommunala busskurer som de tvingats ÄtgÀrda.
â Det Ă€r ganska mycket pengar som det kostar att laga. Vi betalar ungefĂ€r 5 000 kronor per ruta, sen Ă€r det en stor och en liten pĂ„ vĂ„ra kurer. I Ă„r har vi redan lagat vĂ€derskydd för 82 000 kronor, och dĂ„ Ă€r det bara för de kommunala busskurerna.
De fyra som i helgen förstördes ute i Tuna Park tillhör JCDecaux. Skillnaden pÄ busskurerna Àr att kommunens inte har reklam vid sina, medan JCDecaux har reklam och Àven sitt namn pÄ sina kurer.
â De flesta busskurerna i centrum tillhör JCDecaux, men inte alla.
Ăr det nĂ„gra omrĂ„den dĂ€r det förstörs fler?
â Inget specifikt omrĂ„de, men tidigare var det mycket bort mot DjurgĂ„rdsskolan. DĂ€r bytte vi dĂ„ mot polykarbonatglas, plexiglas, dĂ„ blir det inte lika mycket kross. Men man kan rispa sig pĂ„ bitarna i stĂ€llet. De Ă€r dock dyrare, dĂ€rför gör vi inte det pĂ„ alla. Men dĂ€r vi ser att det Ă€r mycket skadegörelse byter vi bort glaset.
Johnny Larsson berÀttar ÀndÄ att det Àr nÄgra omrÄden som Àr lite mer utsatta Àn andra, nÀr det gÀller kommunens vÀderskydd.
â Skogstorp och HĂ€llbybrunn, kanske i Mesta ocksĂ„. Men det Ă€r ganska spritt i stan skulle jag sĂ€ga.
Han förklarar att anledningen till att det blir sÄ mycket glassplitter nÀr JCDecaux:s vÀderskydd gÄr sönder Àr för att de anvÀnder hÀrdat sÀkerhetsglas, vilket kommunen inte valt att göra.
â Deras glas gĂ„r i tusen bitar nĂ€r de gĂ„r sönder, sĂ„ det blir glas överallt. Vi har valt att ha laminerade glasrutor dĂ„ de hĂ„ller bĂ€ttre i hop vid skadegörelse.
Vid helgens skadegörelse i Tuna Park var tre anstÀllda frÄn kommunen pÄ plats och stÀdade upp allt glas vid busskurerna, trots att det Àr JCDecaux som har ansvaret för dem.
â JCDecaux ska stĂ„ för underhĂ„ll och alla kostnader. Det hĂ€r fĂ„r tyvĂ€rr nu gĂ„ pĂ„ kommunens budget för stĂ€dning och arbetet som gjordes dĂ€r, fast de borde ha gjort det. De har inte samma möjlighet att vara pĂ„ plats lika snabbt som vi. De fĂ„r dock stĂ„ för kostnaden för att sĂ€tta dit nytt glas pĂ„ vĂ€derskydden.
Tidningen har sökt JCDecaux för kommentarer kring hÀndelsen, dock utan att lyckas.