Immaterialrätten skyddar bland annat patent, design och varumärken mot kopiering.
– Coca Cola är ett bra exempel. Hade inte de haft varumärket Coca Cola skyddat, utan vem som helst hade kunnat använda varumärket Coca Cola, så hade de inte varit i den positionen de är i dag, säger juristen Mats Kola.
På tisdagen föreläste han om immaterialrätt vid Munktell Business Networks event på Munktell Science Park i Eskilstuna.
Enligt Patent- och Registreringsverket, PRV, är 80 procent av de moderna bolagens tillgångar immateriella i form av till exempel varumärke, patent och design.
– Varumärken, patent, design och företagshemligheter är till för att skydda företagens investeringar och även göra investerare mer intresserade av företaget som sådant, säger Mats Kola.
Den 23 mars i år lanserade regeringen en satsning på immaterialrätt som stöd för innovation och tillväxt. Regeringen avsätter 20 miljoner kronor per år 2016-2019 till PRV och Vinnova för att lyfta kunskapen om områdets betydelse.
Enligt en studie som EU-organet OHIM publicerade förra året har företag med immateriella rättigheter högre intäkter, fler anställda och högre löner än företag som saknar sådana tillgångar.