Vera sågar hemtjänstens nya system

Snart görs alla hemtjänstens matinköp åt brukarna från samma affär. Det gillar inte Vera Sjögren, 88 år, hon vill inte tvingas köpa mat från Coop. – Det gör mig så vansinnigt irriterad att jag inte får handla var jag vill, säger hon.

Foto: Fotograf saknas!

Eskilstuna2015-05-21 06:30

Vera Sjögren sitter i rullstol och tillbringar det mesta av sin tid i lägenheten på Ägirgatan i Eskilstuna. Av hemtjänsten får hon regelbundet den omvårdnad hon behöver och personalen städar och sköter hennes inköp. Hittills har arrangemanget fungerar alldeles utmärkt och Vera Sjögren lovordar personalen.

För någon vecka dök det dock upp ett brev som gör henne bekymrad. Till hösten ska hemtjänsten göra alla Veras inköp på Coop Forum med hjälp av Samhall.

I dag när Veras inköp ska göras tittar hon igenom veckans reklamblad från Hemköp. Hon ser vilka erbjudanden som finns och planerar sina inköp efter det. Hemtjänsten tar inköpslistan och går eller cyklar till Hemköp ett kvarter bort.

– Det funkar jättebra. Jag brukar klara mig på runt en 1 000-lapp i månaden. Nu ska de handla på Coop i stället. Det är tvånget jag inte gillar, säger hon.

Nu oroar hon sig för framtiden och är rädd för att bli av med den service hon fått av hemtjänsten.

Marie Holmberg är chef för hemtjänsten i Eskilstuna kommun. Hon tycker inte brukarna ska oroa sig.

– Brukarna kommer att få hjälp med sina inköp nu som förut. Vi hämtar notan och beställer över nätet och sen leveras varorna hem precis som idag, säger hon.

Vad är vinsten för brukarna?

– Det får tillgång till ett större sortiment, man till exempel köpa en duk eller påskpynt eller vad det nu kan vara. Nu kan vi också köpa större kvantiteter av till exempel toapapper eller en back dricka, säger hon.

Varför kan inte brukarna själva få bestämma var inköpen sker?

– De har inte brukarna kunnat styra förut heller. Det har inte varit valfritt, vårt uppdrag har tidigare varit att handla i närmaste dagligvaruaffär och det har vi gjort.

Ni har testat det här systemet inom vissa delar av hemtjänsten, hur har det fallit ut?

– Brukarna är väldigt nöjda med att få ett större sortiment och möjlighet till större kvantiteter. Medarbetarna är också positiva och tycker det är bra ur ett arbetsmiljöperspektiv, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om