Voi expanderar med sina elsparkcyklar

Företaget Voi expanderar i hela Europa. Förra veckan placerade de ut elsparkcyklar i Västerås, den sjunde svenska staden där företaget satsar.

Voi expanderar, leverrerade 100 elsparkcyklar till Västerås i förra veckan.

Voi expanderar, leverrerade 100 elsparkcyklar till Västerås i förra veckan.

Foto: Voi

Eskilstuna2019-09-05 06:30

Inledningsvis levererar Voi drygt 100 fordon till Västerås i satsningen. Den 9 september lanserar de en digital trafikskola där alla kan lära sig att framföra sin elsparkcykel på ett ansvarsfullt sätt.

Är det aktuellt att placera ut fordon även i Eskilstuna?

– I nuläget finns det inga konkreta planer på just Eskilstuna. Vi undersöker hela tiden möjligheterna att erbjuda fler städer ett grönt, säkert och roligt alternativ till kortare resor i innerstaden, säger Erik Filén på Voi.

Ni har nyligen placerat ut elsparkcyklar i Västerås, vilken stad står på tur?

– Nästa stad på tur är Düsseldorf i nordvästra Tyskland, där lanserar vi i mitten av september. Vi expanderar mycket, i nuläget finns vi i 34 städer och tio länder i Europa. Det är så klart roligt och i det långa loppet är vi intresserade av att finnas närvarande i större delarna av Sverige, eftersom att vi är ett svenskt företag.

I Sverige har företaget flera tusen fordon i drift och totalt över 30 000 elsparkcyklar i Europa. Flest är placerade i Stockholm då de flesta användarna finns där. Totalt har Voi mer än en halv miljon användare i Sverige. Den genomsnittliga åkturen är 12 minuter och kostnaden är tio kronor i startavgift per resa och en krona och femtio öre per minut som fordonen används.

Voi har efter diskussioner infört hastighetsbegränsningar på max 6 kilometer i timmen på vissa gågator i Göteborg och arbetar på att göra detsamma i Malmö. Planer finns att införa det i alla verksamma städer.

Hur snabbt går era elsparkcyklar?

– När vi får våra elsparkcyklar från fabriken går de i ungefär 25 kilometer i timmen, men enligt lag får elsparkcyklarna inte gå snabbare än 20 kilometer per timme i Sverige. Därför begränsar vi hastigheten till det innan vi placerar dem på gatan.

Hur långt kommer man på en full laddning?

– Mellan 30 och 40 kilometer.

Företaget Voi grundades i augusti 2018 och placerade ut sina första elsparkcyklar månaden efter. Enligt företagets beräkningar har deras fordon minskat utsläppen av koldioxid sedan start med över 900 000 ton jämfört med om resenärerna hade använt en medelstor bil till sina resor. Men en ny undersökning från forskare på North Carolina State University visar att en elsparkcykel är värre miljömässigt än vad en fullsatt dieselbuss är. Forskarna konstaterar att elen som används för att ladda elsparkcykeln står för en försumbar del av det klimatutsläpp som den bidrar till. Tillverkningen och inte minst den fordonsflotta som krävs för att samla in, ladda och ställa ut elsparkcyklarna igen står för den största delen av utsläppen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!