Minst tre gånger i veckan cyklar Yvonne Hansen Kjulavägen upp mot Ica Ekängen och sedan ner mot Strängnäsvägen. Den senaste månaden har hon reagerat på att det står många övergivna elsparkcyklar på cykel- och gångbanan – vissa står upp och andra ligger ner.
– En dag stod det så många här i hörnet att det var svårt att cykla igenom. Det var bara som en smal passage säger hon och visar upp ett mått med händerna.
De övergivna fordonen varierar i antal – men är alltid många på sträckan, berättar Yvonne Hansen.
– Vid ett tillfälle räknade jag upp till 37 och vid ett annat 39. Men nu har det blivit något färre.
Även om det inte varit lika många elsparkcyklar de senaste dagarna är hon rädd att de felparkerade fordonen ska orsaka olyckor.
– Jag själv har inte skadat mig på dem men jag vet att många gjort det.
Nu har hon tröttnat och vill se en förändring.
– Det är för jävligt, så här ska det inte vara. Ingen bryr sig om att ta hand om dem.
När tidningens reporter tar sig ut till Kjulavägen passerar vi 20 elsparkcyklar på väg mot matbutiken. På Strängnäsvägen är antalet färre – här finns fyra vid tillfället.
Allra flest sparkcyklar står i krönet vid rondellen precis innan infarten till matbutiken – här finns sju – vissa står ställda längs med gång- och cykelbanan – andra ligger slängda. Sparkcyklarna tillhör samtliga företag som nu är verksamma i Eskilstuna.
Johan Örn är chef för trafikenheten i Eskilstuna kommun. Han berättar att han och hans kollegor inte riktigt vet varför det står så många elsparkcyklar just vid Ekängen.
– Det kan vara att det är en populär målpunkt så att många väljer att ta elsparkcykel dit. Men det kan också bero på att företaget har en gräns i hur långt man kan åka med deras elsparkcyklar. Vi sätter inte några yttre begränsningar men har däremot vissa krav i de centrala delarna av staden gällande hastighet och parkering, säger han.
Tidigare har elsparkcykelföretagen behövt söka om tillstånd att nyttja allmän plats för att ställa ut cyklarna och kommunen har då kunnat yttra sig till polisen i ärendet inför att ett företag ska etablera sig.
Men nu har polisen kommit med nya besked till kommunen, enligt Johan Örn. Nu krävs det inte längre tillstånd för företag så länge de ställer ut elsparkcyklarna vid cykelparkeringar eller de särskilt avsedda parkeringsplatserna – vilket också innebär att kommunen inte längre har möjlighet att yttra sig eller ställa krav när någon vill etablera sig.
Sedan 1 september 2022 är det olagligt att parkera elsparkcyklar på gator och torg. För snart två år sedan satte Eskilstuna upp tio parkeringsrutor speciellt avsedda för elsparkscyklar, där både företag och förare kan parkera. 2023 inrättades sju nya, samtidigt som två plockades bort.
Johan Örn och hans kollegor på trafikenheten tycker att parkeringsrutorna fungerar bra – generellt.
– Vi ser dock att elsparkcyklarna parkeras även på andra, både lämpliga och olämpliga platser och att de särskilt anordnade parkeringsplatserna är olika populära, så det kan finnas behov av att förändra antal och placering i framtiden.
Vad har kommunen för befogenheter när elsparkcyklar står parkerade mitt på gatan eller slängda i diket?
– Vi hänvisar i första hand att göra en felanmälan till det aktuella företaget om man ser olämpligt parkerade eller liggande elsparkcyklar, det är företagen som ansvarar för att hantera felaktigt placerade elsparkcyklar. Kommunen kan göra en så kallad fordonsflytt och därmed ta in och förvara felaktigt placerade cyklar. Det är dock inget vi har gjort hittills men vi ser ett behov av att ta fram rutiner för att kunna göra det i framtiden.
Johan Örn vill även poängtera företagens och den enskilde förarens ansvar att parkera rätt.
– De får inte parkeras på gång- eller cykelbanor, utan ska parkeras på cykelparkering eller där det finns särskilt anordnade parkeringsplatserna för elsparkcyklar.
Flera kommuner, bland annat Stockholm och Lund, har de senaste åren valt att begränsa antalet elsparkcyklar. Någon begränsning är dock inte aktuellt i Eskilstuna.
– Det är upp till respektive företag att själv göra en bedömning av hur deras etablering i Eskilstuna ska se ut. Sedan ska vi komma ihåg att de inte längre behöver tillstånd från polisen så vi blir begränsade i vilken typ av krav som går att ställa. Däremot strävar vi efter att ha en god dialog med företagen för att skapa bra förutsättningar för både företag och Eskilstunas invånare, säger Johan Örn.