Bygglovsavdelningen på stadsbyggnadsförvaltningen i Eskilstuna kommun hanterar cirka 2 000 bygglovsansökningar om året. Och på våren är trycket lite högre än under resten av året.

Från och med den 17 april finns möjlighet att ansöka om bygglov via en digital e-tjänst.

– Det innebär att den sökande kan göra ansökan om bygglov hemifrån, säger Rickard Lundin, chef för bygglovsavdelningen.

– Det är en utökad och förbättrad service. Skillnaden mot tidigare är bland annat att man kan underteckna ansökan via mobilt bank-id. För vår del är vi glada över att vi på det här sättet kan möta de behov som invånarna har.

Handläggningstiden kommer dock att vara densamma tror Rickard Lundin.

– Ja, i dagsläget kommer det inte att gå snabbare. Vi har ett lagkrav på oss i dag att fatta beslut om bygglov inom tio veckor efter att en ansökan med kompletta handlingar är inlämnade. Och det klarar vi, det är sällan ett ärende tar tio veckor hos oss, säger han.

Just vid våren är det många husägare som planerar för att sätta igång med projekt av olika slag.

– Det är fantastiskt vad mycket folk bygger! Många av de ansökningar vi får in handlar om till exempel bygge av en carport, ett garage, ett uterum eller att någon ska byta fasad.

Vilket är det vanligaste felet folk gör som har med bygglov att göra?

– Något som vi märkt gäller de så kallade Attefallshusen där en del tror att det räcker med en anmälan. Men ett Attefallshus är en anmälningspliktig åtgärd som kräver handläggning.