MÄnga av de skolrankingar som finns i dag Àr förenklade och dÀrmed missvisande. Det anser LÀrarnas riksförbund som dÀrför har gjort en egen sammanstÀllning av grundskoleverksamheten i Sveriges kommuner. Det Àr en jÀmförelse dÀr LR har tagit hÀnsyn till kommunernas olika förutsÀttningar genom att titta pÄ bland annat skattetryck, antal nyanlÀnda och utbildningsnivÄ.
â Vi har tagit till oss den kritik som kommit de senaste Ă„ren mot de olika skolrankingar som gjorts. Det hĂ€r Ă€r ett nytt mer objektivt grepp dĂ€r vi har jĂ€mfört kommunerna utifrĂ„n deras förutsĂ€ttningar, sĂ€ger Zoran Alagic, senior rĂ„dgivare pĂ„ LĂ€rarnas Riksförbund.
PÄ mÄndagsmorgonen presenterades resultatet av sammanstÀllningen dÀr LR har tittat pÄ undervisningskostnader, lÀrarlöner, lÀrarbehörighet och elevresultat och tillsammans med kommunernas förutsÀttningar gjort en ranking. För Eskilstunas del Àr det till viss del dyster lÀsning. Kommunen landar pÄ plats 160 av 290 kommuner. Den dystraste lÀsningen finns under kolumnen lÀrarlöner dÀr Eskilstuna hamnar pÄ plats 201.
â Det Ă€r ett ovĂ€ntat resultat, jag uppfattar att vi ligger bra till nĂ€r det gĂ€ller löner sett till nĂ€romrĂ„det. Jag fĂ„r titta djupare pĂ„ det dĂ€r, sĂ€ger Hans Ringström, skolchef för grundskolan i Eskilstuna.
Ăven nĂ€r det gĂ€ller lĂ€rarbehörighet Ă€r Eskilstuna pĂ„ nedre halvan, 187.
â Vi jobbar mycket med att locka behöriga lĂ€rare och fĂ„ dem att stanna kvar hĂ€r. Vi konkurerar frĂ€mst med omgivande kommuner, sĂ€ger Hans Ringström som inte hade hunnit ta del av rankingen nĂ€r tidningen ringde.
Ăn vĂ€rre Ă€r det för StrĂ€ngnĂ€s del som hamnar pĂ„ plats 249 dĂ€r lĂ€rarbehörigheten (258) och elevresultaten (269) sticker ut i negativ riktning.
â Skolrankingar Ă€r partsinlagor som vi respekterar och tittar pĂ„ utifrĂ„n vad de visar. Men vi kan inte ge nĂ€mnden rekommendationer utifrĂ„n de hĂ€r rankingarna, det Ă€r en del i en helhet, sĂ€ger Tony Lööw, utbildningschef i StrĂ€ngnĂ€s kommun.
Han hade inte heller hunnit ta del av rankingen nÀr tidningen nÄdde honom, men Àr tydlig med att StrÀngnÀs jobbar hÄrt bÄde vad gÀller att ha stor del behöriga lÀrare och höja skolresultatet.
â Rektorerna pĂ„ respektive skola rekryterar lĂ€rare inför varje lĂ€sĂ„r, men det fattas lĂ€rare i Sverige och vi gör vad vi kan för att konkurera med andra kommuner, sĂ€ger Tony Lööw.
â Vi vet om att vi har en utmaning nĂ€r det gĂ€ller skolresultaten och har dĂ€rför tagit fram ett skolutvecklingsprogram och jobbar med att fĂ„ ordning pĂ„ det. Det hĂ€r Ă€r inga data som Ă€r okĂ€nda för oss och vi gör en serie insatser för att komma till rĂ€tta med det, fortsĂ€tter Tony Lööw.
För Flens kommun Àr siffrorna dÀremot glÀdjande. Efter att ha legat lÄgt i rankingen à rets skolkommun i flera Är, plats 275 förra Äret, Äterfinns Flen pÄ plats 34 i LR:s sammanstÀllning. LÀrarbehörigheten (plats 46) och elevresultaten (plats 53) sticker ut mest i positiv riktning. BÀst av alla kommuner i Sörmland Àr Trosa pÄ plats 31 och VingÄker hamnar lÀgst av lÀnets kommuner pÄ plats 283.
Tidningen har sökt skolledningen i Flen utan framgÄng.