Eskilstuna hade nästan som ett abonnemang på en plats bland de fem främsta mellan åren 2014 och 2016, sedan dess har man backat.

Främsta skälet till kräftgången beror på att Eskilstuna inte satsar på att utvidga arbetet med cykelparkeringar och cykelgarage, menar man på Cykelfrämjandet. Dessutom halkar Eskilstuna efter när det gäller nya investeringar av infrastruktur för cykling - här investerades 85 kronor per person under fjolåret (sammanlagt 9 miljoner kronor) och för drift och underhåll investerades 40 kronor per invånare och år (sammanlagt 4,2 miljoner). Cykelfrämjandet jämför med 388 kronor per person som flera andra stora städer står bakom. Tre gånger så stora satsningar.

Denna punkt drar ned helhetsbetyget högst avsevärt eftersom Eskilstuna får 4 poäng av 20 möjliga.

Artikelbild

| Ingen svensk cykelstad kan jämföra sig med Uppsala, slår Cykelfrämjandet fast.

Däremot är det fler personer i Eskilstuna kommun som ansvarar för utveckling och planering av cykelinfrastrukturen i Eskilstuna, som har 3,1 personer per 100 000 invånare mot 2,1 som är det genomsnittliga i hela landet.

– Vi har uppdaterat poängsättningen och försöker koppla till städernas vilja att gå från ord till handling, säger Emilia Sternberg, projektledare på Cykelfrämjandet.

Många av städerna har mycket att lära av varandra och många har hittat fram till inrättandet av ett cykelbibliotek, där man kan pröva om det här med en lådcykel är perfekt när det gäller att skjutsa och hämta barnen på dagiset.

Städer som förtjänar att synas lite närmare i sömmarna när det gäller cykeltrafik är förstås Uppsala, Linköping och Lund.

– Men Karlstad, som vann bland de mellanstora städerna i år, förtjänar också att kollas upp, säger Emilia Sternberg.

Trafikplanerare Petter Skarin hade hoppats på att Eskilstuna skulle fortsätta att ligga lite mer i framkant när det gäller cykeltrafik och han är lite besviken på det nya poängsystemet.

– Det blir så väldigt tydligt om vi får låga betyg för de få investeringar som gjorts. Och det är klart, vi har inte riktigt samma muskler som en del andra kommuner.

Samtidigt är det tråkigt att en placering som nummer tre och två i hela landet på några år förvandlas till nummer 20 i år:

– Man vill gärna vara så bra som möjligt. Men den här Kommunvelometern är värdefull av flera skäl, vi får många bra och konkreta tips om hur vi kan bli bättre.

På en punkt är man redan klar med upphandling av ett cykelgarage i nära anslutning till Centralstationen i Eskilstuna, som troligen är klar för invigning i november.

– Här ska finnas plats för mellan 90 och 96 cyklar, som man kan hyra månadsvis, men det är förstås på många punkter vi behöver fortsätta att jobba för att höja kvaliteten på cykelnätet i Eskilstuna.

Hela Kommunvelometern tittar närmare på stora kommuner (över 100 000 invånare), medelstora kommuner (mellan 50 000 och 100 000 invånare) och små (under 50 000 invånare) och tar fram svaren på frågor som rör om de medverkande kommunerna satsar på både utveckling och underhåll av cykelinfrastrukturen. Och lyfter också frågan hur väl man lyfter information och marknadsföring för cykling. Lika viktigt är också om kommunerna mäter utvecklingen av cyklingen och har en strategisk plan för hur man kan öka cyklingen.

Det är inte enbart Eskilstuna kommun som tappar placeringar, det gör även Cykelfrämjandet själva. I fjol var det 53 svenska städer som deltog, i år är den siffran nere i 45.

Kostnaden att medverka är 10 000 kronor för de små städerna, 15 000 för de medelstora och 20 000 kronor för de stora.