Kjula flygplats kan bli större än Skavsta

Majoriteten vidhåller att Eskilstunaborna inte ska tvingas betala för flygplatsinvestering.

Vy över Dubai i Förenade Arabemiraten, där en av konsortiets aktörer har sin bas.

Vy över Dubai i Förenade Arabemiraten, där en av konsortiets aktörer har sin bas.

Foto: Kamran Jebreili/TT

Eskilstuna kommun2019-10-30 18:45

Eskilstunas kommunala logistikbolag har haft den politiska majoritetens uppdrag i flera år att få fart på flygplatsen. 

Att ett konsortium bestående av en industrigrupp från Dubai, en tysk storbank och en finansiell rådgivare med bas i Mellanöstern vill satsa miljarder på att skapa en internationell storflygplats i Kjula överraskade ändå många.

Moderaten Jari Puustinen är nöjd över att det närmar sig ett skarpt läge där Eskilstuna flygplats kan bli en av landets största, större än Skavsta i Nyköping. 

– Det här är en fantastisk möjlighet för Eskilstuna att utvecklas och att skapa fler jobb. Det skulle göra Eskilstuna till en helt annan stad än i dag, säger han.

Att Kjula skulle bli den andra flygplatsen i Sverige efter Arlanda med tåganslutning talar, enligt Jari Puustinen, starkt för idén. Någon risk för att kommuninvånarna kommer att tvingas vara med och betala ser han inte.

– Flygplatsen är inte gratis för Eskilstunaborna i dag. Den går med 7-10 miljoner i underskott varje år. Jag ser på den här affären som att skattekollektivet inte ska ha några kostnader alls för flyget. Näringslivet ska stå för det. 

Och kostnaderna kring tågstopp och perrong?

– Enligt den bild jag har fått så kommer kommunens del vara minimal. Ett tågstopp skulle gynna Eskilstuna som pendlarort. I de breda penseldragen ser man även tusentals arbetstillfällen och andra positiva synergieffekter.  

 Ska kommunen lägga någon värdering i vem eller vilka som ingår i konsortiet?

– Det är mycket spekulationer. När vi väl ser vilka det är så blir det en process kring det, precis som inför försäljningen av Parken Zoo, säger Jari Puustinen.

Arne Jonsson (C) inser att en utbyggnad av flyget inte går ihop med partiets officiella miljöpolitik. 

– Trots att jag själv inte är någon flygentusiast har jag dock svårt att tänka bort flyget som transportmedel. Kommunen ska inte lägga pengar på en utbyggnad men om det finns någon annan med väldigt mycket pengar som vill satsa så ser vi positivt på det, säger han.

Om det ännu hemliga konsortiet, och spekulationerna kring var pengarna kommer ifrån, säger Arne Jonsson.

– Det är klart att arbetstillfällen väger tungt men jag tycker inte om blodspengar eller vad det har kallats. Sveriges mest sålda bil (Volvo) och bilfabrik ägs av en kommunistisk diktatur (Kina) och jag tycker att vi rent allmänt har varit aningslösa. Men vi ska inte gå händelserna i förväg innan vi vet.

Johan Holmqvist (politiskt oberoende men nominerad av M) är ordförande i Eskilstuna Logistik och Etablering AB.

– Logisitkbolaget har sen ett par år haft uppdraget att utveckla flygplatsen. Vi närmar oss nu en tidpunkt där vi måste komma till en slutsats om att antingen accelerera eller avveckla. 

Johan Holmqvist beskriver Eskilstuna flygplats som en outnyttjad tillgång som kan skapa stark jobbtillväxt av låg- och högkvalificerade tjänster i Eskilstuna. 

– En flygplats skulle främja Eskilstunas, och även Strängnäs, lokala näringsliv vilket också stärker jobbtillväxt för befintligt näringsliv. Vår flygplats har tack vare direktanslutning till Svealandsbanan även en miljömässig fördel jämfört med andra flygplatser.

Kring diskussionen om de faktiska finansinärerna bakom miljardinvesteringen säger Johan Holmqvist svenska statens förhållningssätt blir vägledande.

– Såvitt jag vet så främjar staten handel med till exempel Förenade arabemiraten. 

Vilka risker ser du?

– En affär av den här storleken och komplexiteten kräver riskmedvetenhet och noggrannhet genom hela processen. För logistikbolagets del är det högsta prioritet att säkerställa en för Eskilstunas skattebetalares ekonomisk riskfri affär, samt att köparens utlovade investering och flygplatsdrift genomförs enligt överenskomna tider.

En Dubaibaserad industrigrupp, en tysk storbank och en global finansiell rådgivare vill utveckla Eskilstuna flygplats i Kjula. En masterplan visar hur det kan tänkas se ut i Kjula i framtiden.
En Dubaibaserad industrigrupp, en tysk storbank och en global finansiell rådgivare vill utveckla Eskilstuna flygplats i Kjula. En masterplan visar hur det kan tänkas se ut i Kjula i framtiden.
Karta: Eskilstuna flygplats
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!