Konceptet är ett resultat av kampanjen Add Perspectives som Semcon lanserade i våras för att uppmärksamma att det behövs fler kvinnor i teknikbranschen. När Semcon bad om exempel på produkter som saknar kvinnors perspektiv kom över 500 förslag. Flera handlade om hur krångligt det är att koppla på släp på en dragkrok. En undersökning visar att varannan person helst undviker att köra med släp. Av dem är 70 procent kvinnor.

Varför skulle kvinnor inte kunna koppla på släp på en dragkrok?

– Det kan de ju så klart. Alla kan koppla på ett släp om man lär sig hur man gör. Vi menar att dagens lösning kunde fungera bättre för alla. I undersökningen som vi gjorde såg vi att det var fler kvinnor än män som helst undviker att köra med släp och det kan ju ha jättemånga olika anledningar. Vi har inte gått djupare in i vad som kan ligga bakom det, säger Ida Borenstein, kommunikationsansvarig Add Perspectives-teamet.

Artikelbild

Ett team med produktutvecklare på Semcon, alla kvinnor, tog sig an utmaningen.

– Vår utgångspunkt har varit att det på många olika områden inom tekniken kan vara så att eftersom män har utvecklat ett flertal produkter kan man ha missat vissa perspektiv.

Ett team med produktutvecklare på Semcon, alla kvinnor, tog sig an utmaningen.

– Det fina är att konceptet utgår från de smarta system som redan finns i bilar idag. Med tanke på alla miljarder som lagts på produktutveckling inom bilindustrin de senaste 80 åren är det konstigt att inget gjorts åt dragkroken, när så många tycker att det är en krånglig lösning. Ibland kan det behövas nya perspektiv, säger Sofie Askenbom, projektledare för Add Perspectives-teamet.

När bil och släp är cirka två meter ifrån varandra kan bilens kamerasensor identifiera släpet och kopplingen påbörjas. Föraren trycker "Auto Attach” på bilens display och bilen backar autonomt mot släpet. Bil och släp är uppkopplade till molnet och kan på så vis kommunicera för att positionera sig korrekt. I stället för dragkrok finns ett uttag i bilens stötfångare som säkrar släpvagnen.

– Konceptet är främst framtaget för att visa vad nya perspektiv kan medföra, men med förhoppningen att bil- och trailertillverkare kan vara intresserade av att ta det vidare i framtiden, säger Sofie Askenbom.