Det stod klart efter det att miljöminister Karolina Skog höll ett tal till konferensdeltagarna i Gröna bilisters Mobilitet och hållbarhet.

För tredje gången arrangerades konferensen och denna gång valde man Eskilstuna och Statt.

80 deltagare som kom fick bland mycket annat träffa representanter från den spanska staden Pontevedra, som bestämde sig för att inte invänta någon annan att göra omställningen först utan tog det där första steget själv.

Artikelbild

Miljöministern är lite imponerad över planteringen av tankefröet att bilen självklart har en plats i alla svenska innerstäder. Men en omställning är nödvändig om vi ska nå miljömålen till 2030, förklarade hon på Gröna bilisters konferens i Eskilstuna.

Den spanska staden har i dag över en miljon kvadratmeter som står till fotgängarnas disposition i innerstaden. Och kan redovisa gigantiska vinster med det. Bättre luft, inga dödsolyckor och utflyktsmål för många förundrade och intresserade människor i grannstäder och städer från helt andra världsdelar, som följer det spanska exemplet med stigande spänning.

Biltrafik är tillåten även i innerstaden men får anpassa sig efter alla andra trafikanter.

‒Idén är helt enkel att människor interagerar med människor, inte med bilar, stadens centrum måste vara en mötesplats för människor, säger Martin Prieto Beaulieu, talesperson för Gröna bilister.

En som var mycket imponerad av det spanska exemplet var miljöminister Karolina Skog (MP), som menar att vi alla står inför en stor omställning inom mycket kort.

‒Ett av problemen i Sverige är att vi inte har en plan för hur vi ska utforma städerna i framtiden, sa hon och skyndade sig att tillägga att hon själv är beredd att ändra på denna detalj och lägga fram den första planen.

Samtidigt är hon lite imponerad över forna tiders lobbyisters arbete att skapa rum även för bilen i alla svenska innerstäder, och hon tror att bilen är viktig även i framtiden, men menar att det måste till en förnyad bilpark.

Sedan ville hon inte bli för detaljerad i frågor som rör exempelvis ursprungsmärkning av drivmedel, som är en viktig fråga för Gröna bilister. Det hänger lite grand på vad EU har att säga i saken.

Alla som frågar efter miljöpartiets valmanifest är också lite för tidigt ute. Det kommer men först i maj.