Ny trend i Eskilstuna – två varuhus öppnar

1965 var året då Eskilstunaborna fick nya välsorterade varuhus och möjlighet till att åka rulltrappa för första gången.

Eskilstuna-Kuriren den 1 september 1965. Det stora lyxiga varuhuset Tempo ska öppna dagen efter att artiklarna publicerats. Här finns nästan allt som man kan behöva, enligt texten.

Eskilstuna-Kuriren den 1 september 1965. Det stora lyxiga varuhuset Tempo ska öppna dagen efter att artiklarna publicerats. Här finns nästan allt som man kan behöva, enligt texten.

Foto: Eskilstuna-Kurirens arkiv

Eskilstuna kommun2019-10-18 08:01
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Ur arkivet

Varken kooperativägda Domus eller Tempo finns längre kvar i Eskilstuna, men något äldre personer kommer säkert ihåg i vilka byggnader de låg. För er som inte minns eller som inte bott i stan så var varuhuset Domus det som nu heter Cityhuset och Tempo låg där bland annat Hemköp, Systembolaget och Nordic Wellness finns i dag.

I både Domus och Tempo byggdes alltså rulltrappor mellan våningarna. Premiärturen i dessa kunde speciellt inbjudna göra på onsdagskvällen den 10 mars. Varuhuset fylldes då av flera hundra som fick chans att se alla fyllda diskar och montrar. Dagen efter var den riktiga invigningen och allmänheten trängdes utanför dörrarna för att lyssna på  Skyttemusikkåren och tal av bland annat landshövding Ossian Sehlstedt.

Enligt artikeln öppnade kooperationen sitt allra första varuhus i Eskilstuna 1928. Då blev omsättningen 835 000 kronor under första året och för det nya varuhuset beräknades omsättningen bli cirka 27 miljoner kronor.

Ett halvår senare, torsdag den 2 september, var det dags för konkurrenten Tempo att öppna sitt stora varuhus. Dagen innan publicerade Eskilstuna-Kuriren tre sidor med text och annonser om varuhuset som tydligen var utöver det vanliga. Tempokjedjan hade satsat på ett något mer exklusivt utbud i Eskilstuna än vad man hade i sina andra 57 varuhus i liknande städer. På ostavdelning fanns drygt 100 ostar,  delikatessdisken erbjöd bland annat säsongens skaldjur, färdiglagade sallader, och grillad kyckling. Och i charketuriavdelningen styckades kött med full insyn för kunderna. 

Bageriet hade fem anställda som fixade bröd och kakor till både bröddiskarna och kaféet som låg intill. För blivande mammor fanns en egen baby/mammaavdelning och ungdomarnas "Topp-skivbaren" var något alldeles extra. En modern musikanläggning gjorde det möjligt att lyssna till sina idolers popskivor. Allt detta var nyheter som aldrig tidigare funnits under ett och samma tak.

Bland de 200 anställda hade ledningen koncentrerat sig särskilt på att anställa "husmödrar" på deltid. Cirka hälften av alla anställda var kvinnor som efter de hade fått barn stannat hemma. Varuhuschefen Ingemar Zäll förklarade varför man hade anställt dem: "Husmödrar är en yrkesgrupp som genom sina praktiska kunskaper bättre kan stå kunderna till tjänst."

Fotnot: Artikeln har skrivits i samarbete med Eskilskällan.

Tempo - Eskilstunas nyast varuhus. En helsidesannons inför invigningen den 2 september som kompletterades med två sidor redaktionell text.
Tempo - Eskilstunas nyast varuhus. En helsidesannons inför invigningen den 2 september som kompletterades med två sidor redaktionell text.