Det var en strid ström av människor i alla åldrar som begav sig till Eskilstunas längsta och nyaste byggnad på lördagsförmiddagen. Då var det dags för högtidlig invigning av tågdepån i Gredby bangårdsområde.

Här ska så småningom 33 splitternya dubbeldäckartåg servas. Tåg som ska trafikera Mälardalen med start 2019.

Samtidigt är tågdepån avstamp för något mer. Det kunde kommunstyrelsens ordförande Jimmy Jansson, S, avslöja för Eskilstuna-Kuriren strax efter att invigningstalen hade hållits och det blågula bandet hade klipps av med en rejäl sax. Det planeras för direkttåg till Stockholm. Om allt går i lås ska ett kunna börja rulla redan 2019

Artikelbild

Härinne ska de 33 nya dubbeldäckarna städas, saneras, repareras, rustas, bli isfria och tvättas.

– Eller insatståg som det heter nu, säger Jimmy Jansson och tillägger att förhoppningen är att det första direkttåget mellan Eskilstuna och Stockholm ska gå redan nästa år och det ska bli ytterligare två till, längre fram.

Turtätheten kommer dessutom att öka markant, säger Jimmy Jansson.

– I dag har vi 15 turer mellan Eskilstuna och Stockholm. Det kommer att bli en ökning till det dubbla. Så det här är inte bara en tågdepå utan något mycket större för Eskilstunas del. Det blir en enorm utökning av avgångar till och från Eskilstuna. Hela strategin är förhandlad och klar. 2021 ska det vara fullt utbyggt, säger Jimmy Jansson.

Tågdepån som betyder 100 nya jobb, rosades och hyllades av alla som invigningstalade. Såväl byggaren Peab, som representanter från Mälardalstrafik, SJ och Mantena. var liksom Jimmy Jansson mycket entusiastiska. Att Eskilstuna nu kommer att utgöra centrum för det nya tågsystemet i Mälardalen är stort.

Artikelbild

Väldigt många människor i alla åldrar kom till invigningen av tågdepån i Eskilstuna på lördagen.

– Jag är så glad över att Eskilstuna kan utgöra ett nav i hela Stockholms- och Mälardalsregionen. För hela tågtrafiken ja i hela Sverige. Det skapar förutsättningar för att hjulen ska snurra, sa Jimmy Jansson.

Monica Johansson, vice styrelseordförande för Mälardalstrafik konstaterade att den nya tågdepån ger Eskilstuna en ny siluett.

Artikelbild

Som en bilverkstad. Fast modell större. Mycket större. Ingresset för Eskilstunas tågdepå var stort vid invigningen på lördagen.

– 220 meter. Eskilstunas längsta byggnad, sa hon och menade att nya tider kräver politiskt mod och samarbete över gränser på många sätt.