Det var strax före 15 på torsdagen som olyckan inträffade på Kungsvägen i höjd med Jören Vävares gata. Kvinnan, som enligt polisen var i 80-årsåldern, skulle korsa vägen på övergångstället/cykelpassagen när bussen körde på henne. Kvinnan var på väg från Sveaplan i riktning mot Djurgårdsvägen.

– Hon cyklade till sammans med en väninna som åkte strax före, berättar Benny Ljungkvist på Eskilstunapolisen.

[map type="google-maps" lat="59.36718428850148" long="16.52431185128171" zoom="15" view_type="roadmap" marker="true"]

Artikelbild

Busschauffören togs efter olyckan ur tjänst, enligt transportören Transdevs rutiner.

Kungsvägen är livligt trafikerad och det går sällan särskilt fort. Det gjorde det inte heller vid olyckstillfället.

– Enligt vår färdskrivare körde bussen i 24 kilometer i timmen, berättar Transdevs Bengt Karlsson.

Det var busschauffören som larmade 112 samtidigt som den äldre kvinnan togs om hand av förbipasserande.

– Det var flera personer där som hjälpte henne efter olyckan, berättar Bengt Karlsson.

Ambulansen var sedan snabbt på plats, och till olycksplatsen kom även polis och räddningstjänst.

Kvinnan fördes till Mälarsjukhuset och vårdades på intensivvårdsavdelningen. Inledningsvis uppgav sjukhuset att hennes tillstånd var stabilt, men skadorna visade sig vara för allvarliga. Hon dog efter några timmars intensivvård, uppger polisen.

– Hon drabbades bland annat av skallskador, säger Benny Ljungkvist på polisen.

Busschauffören klarade sig utan fysiska skador, men har enligt Transdevs rutiner tagits ur tjänst.

– Vi tar alltid chaufförer ur tjänst direkt efter en händelse, och han kommer att erbjudas stöd genom vår företagshälsovård. Det här är ingenting vi skyndar på, säger Bengt Karlsson.

Polisen kommer också att utreda olyckan. Initialt misstänktes busschauffören för vållande till kroppsskada. I och med kvinnans död är nu rubriceringen i stället vållande till annans död och även vårdslöshet i trafik. Ärendet handläggs av Eskilstunapolisens trafikavdelning.

– Vi kommer att utreda vad som har hänt, och bland annat göra tekniska undersökningar av både bussen och cykeln, berättar förundersökningsledaren Dag Pettersson.

Dag Pettersson berättar vidare att polisen gärna vill ha upplysningar om olyckan.

– Vi behöver komma i kontakt med vittnen som har sett där här. De får gärna höra av sig på telefon 114 14, säger han.

Ombord på bussen fanns vid olyckstillfället ett antal passagerare, som efter olyckan fick fortsätta sina resor med andra bussar eller taxi.

– Men det verkar inte som att någon av dem såg vad som hände, säger Bengt Karlsson på Transdev.

Transdev har en vanlig vardag över 1 000 avgångar. Enligt Bengt Karlsson är det ytterst sällan chaufförerna blir inblandade i olyckor värre än små sammanstötningar eller avåkningar.

– Vi har tack och lov väldigt få allvarliga olyckor, men det är alltid lika tragiskt när det händer. Det här är otroligt tragiskt, och vi tänker på kvinnan och hennes anhöriga.