Grafen visar två staplar och mäter Facebookdelningar under valåret 2018. Den ena visar "Stå upp för Sverige" och avslöjar att gruppens inlägg delades över två miljoner gånger. Den andra visar lejonparten av Sveriges medier. Tillsammans nådde de nätt och jämnt upp i samma nivå. En annan graf visar engagemanget för Sverigedemokraterna kontra övriga riksdagspartier och avslöjar samma styrkeförhållanden.

Hur erövrade Sverigedemokraterna internet, frågar sig Jonathan Lundberg, journalist och författare med förflutet på Aftonbladet och Sydsvenskan, aktuell med boken Sverigevänner. Svaret söker han genom intervjuer med ledande sverigedemokrater, forskare och journalister och tecknar en bild av ett pågående krig.

– Det handlar om ett krig där nationalister och konservativa anklagar medier för att mörka och ljuga – framförallt om frågor som rör invandring och brott och kopplingen däremellan – och använder internet och sociala medier som verktyg för att kringgå medierna, säger Jonathan Lundberg.

Boken skildrar Sverigedemokraternas väg till herravälde på sociala medier. Där finns robotarméer, kopplingar till humorsajter och draghjälp från utlandet. Men boken rymmer även både mediekritik och en lektion om vikten av att kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt. 

Misstron mot medier har varit central för SD:s framgångar. Botar och algoritmer i all ära men främst handlar det, konstaterar Lundberg, om att SD:s väljare har tagit till nätet, inte sällan just på grund av ovan nämnda misstro. Hur, frågar han sig, kan det förlorade förtroendet återvinnas?

– Om medier anklagas för att mörka och svaret alltid är att "nej, så är det inte alls" så blir det inte seriöst. Man måste kunna granska och förstå båda sidor. Jag är inte intresserad av vem som hade rätt, vi måste kunna visa att vi som journalister går till botten med sanningen. Det tror jag är enda sättet att återvinna förtroendet.

Han konstaterar att alternativmedier ofta klumpas ihop och refereras till som "hatsajter" trots att de befinner sig på en skala. Samma tendens finns, menar han, i diskussionen kring kritiken mot etablerade medier.

– Det finns ett stort spann mellan hat och legitim mediekritik. Boken är ett försök att undvika alla generaliseringar. Jag vill att diskussionen ska väckas och att det inte ska vara så enkelt att bara avfärda saker som fake news. Det är oftast mer komplext än så.