Vad är ditt knep för att vinna?
– Jag har finslipat mitt föredrag från deltävlingen i Västerås. Dessutom har jag ett litet överraskningsmoment som jag inte kan avslöja i förväg.
I finalen tävlar nio forskare om att göra den mest fängslande, inspirerande och begripliga presentationen av sin forskning på bara fyra minuter.
– Det är viktigt att man kan göra sig förstådd. Ibland finns en misstänksamhet kring vetenskap och forskning för att det känns krångligt, säger Eric Hansen.
Eric Hansen forskar i konsumentpsykologi och ska ägna sina fyra tävlingsminuter åt att berätta om hur marknadsförare kan påverka våra uppfattningar om produkter och hur vi som konsumenter kan skydda oss mot manipulation.
– Jag ska prata om hur vi påverkas av sammanhanget. En vara med ett högt pris kan till exempel verka väldigt prisvärd för en konsument om butiken samtidigt berättar om ett ordinarie pris som är ännu mycket högre, säger Eric Hansen.
Hur tror du det kommer gå i tävlingen?
– Jag satsar på att bli placerad topp tre. Det kommer bli intressant.
Forskar Grand Prix arrangeras av Vetenskap och Allmänhet och flera forskningsråd. Publiken och en jury bestående av bland andra skådespelaren Nour El-Refai, agerar domare.